مقایسه دو الگوریتم خوشه بندی PAM و CLARA بررسی علل مرگ و میر در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پرشکی مشهد سال 1396 با استفاده از دو الگوریتم خوشه بندی PAM و CLARA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تحلیل اطلاعات مربوط به مرگ و میر یکی از ابزار مهم در سیاست گذاری سلامت برای هر کشوری است. مطالعه حاضر به منظور خوشه بندی افراد فوت شده در سال 1396 در منظقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

روش کار

 تعداد 21838 مرگ رخ داده از سامانه نظام ثبت مرگ دانشگاه علوم پزشکی مشهد. پس از پاکسازی داده ها و رفع نواقص موجود، افراد با دو الگوریتم PAM و  CLARAبر اساس 4 متغیر سن، جنس، علت مرگ و منطقه محل سکونت خوشه بندی شد. پس از تعیین تعداد بهینه خوشه ها استفاده از معیار میانگین سیلویت، عملکرد خوشه بندی با دو الگوریتم  pam و clara ارزیابی شد.

نتایج

بیشترین تفاوت بین خوشه ها بر اساس شاخص سیلویت در تعداد 5 خوشه بود. در 4 خوشه که بیشتر شامل افراد بالای 65 سال بود،  رتبه اول تا چهارم علل مرگ  مربوط بهبیماری هایی با عناوین بیماری های گردش خون، نیوپلاسم ها، بیماری های تنفسی و بیماری های غدد دورن ریز، تغذیه ای و سوخت و ساز بود. بیشترین علل مرگ خوشه پنجم را ناهنجاری مادرزادی و بیماری با منشا قبل از دوران تولد برای افراد زیر یکسال شامل می شد.

نتیجه گیری

توزیع سنی علل مرگ جز موارد بسیار اصلی است که باید مد نظر سیاست گزاران سلامت باشد. وجود مرگ به دلیل سرطان در سنین کمتر از 14 سال، درصد بالای مرگ به دلیل بیماری دستگاه های عصبی از جمله مواردی است می توان با مطالعه دقیق درباره آن نقشه راه سلامت را برنامه ریزی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!