بررسی اثر نیروی محوری ستون بر رفتار خمشی اتصال پیش ساخته ی فولادی دارای ورق های میان گذر در چشمه ی اتصال تحت بارگذاری یکنوا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در قاب های خمشی فولادی، اتصال تیر به ستون تحت هر زاویه و به هر تعداد همچنان با دشواری های زیادی روبه رو است. در این پژوهش، به عنوان یک نوآوری، یک اتصال خمشی فولادی پیش ساخته با ورق های میان گذر در چشمه ی اتصال که توانایی اتصال تیر به ستون به صورت خمشی تحت هر زاویه ی و تعداد دلخواه را دارا است پیشنهاد شده است. سپس، اثر نیروی محوری وارد بر ستون بر روی رفتار این اتصال تحت بارگذاری یکنوا در دو حالت چشمه ی اتصال با چهار و شش ورق میان گذر،  به عنوان هدف این پژوهش، مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار، نخست به منظور راستی آزمایی روند مدل سازی در نرم افزار ABAQUS، یک اتصال پیش ساخته ی فولادی که مشابهت خوبی با اتصال پیشنهادی دارد و نتایج آزمایشگاهی آن نیز موجود است، در نرم افزار ABAQUS مدل شده و نتایج آزمایشگاهی و عددی با یکدیگر مقایسه شدند. پس از راستی آزمایی، رفتار اتصال در حالت هایی که نیروی محوری وارد بر ستون اصلی (ستون متصل به ستون کوتاه) برابر با 10 تا 60 درصد ظرفیت آن باشد با گام های 10 درصدی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که در تمامی نمونه ها، مفصل پلاستیک در خارج از اتصال و پس از ورق های بالاسری و زیرسری اتصال روی می دهد. همچنین، ستون کوتاه که به عنوان چشمه اتصال عمل می نماید در هیچ نمونه ای تسلیم نشده و دارای عملکرد مناسبی است. افزون بر این، با افزایش نیروی محوری تا حدود 20 درصد ظرفیت ستون، در تمامی نمونه ها تغییری در سختی اولیه ی اتصال ایجاد نمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2493921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!