مقایسه وضعیت سلامت ذهنی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه تهران و کاشان و پارامترهای اجتماعی تاثیر گذار بر انها (مطالعه ای از دریچه جامعه شناسی بیماری های روانی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به اثرپذیری سلامت و به طور خاص سلامت روانی از مولفه های ساختاری جامعه و نیز کفایت نظری تیوری های نظریه پردازان ساختارگرایی چون مرتون در زمینه ی جامعه شناسی اختلالات روانی، چارچوب نظری مورد استفاده در این مطالعه، مرتونی بوده و از همین رو، فرضیه های مورد آزمون هم برآمده از این چارچوب هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه وضعیت ذهنی دانشجویان علوم انسانی تهران و کاشان و پارامترهای اجتماعی تاثیر گذار بر آن ها بود. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان علوم انسانی تهران و کاشان تشکیل دادند. کل جامعه آماری، دانشگاه تهران و دانشگاه کاشان بود. اعضای هر بخش از جامعه ی آماریی 300 نفر بود. . برای متغیر امید به آینده از پرسشنامه امید اسنایدر و همکاران، برای متغیر سواد سلامت پرسشنامه سواد سلامت منتظری و همکاران، برای متغیر حمایت اجتماعی از پرسشنامه استاندارد واکس و همکاران و برای متغیر هوش معنوی از پرسشنامه استاندارد کینگ استفاده شده است . متغیرهای خود مراقبتی، تعهد اجتماعی و مشارکت اجتماعی بوسیله پرسش های محقق ساخته سنجیده شده اند و از اعتبار صوری برای تایید آن ها استفاده شده است؛ همچنین به منظور بررسی سلامت ذهنی از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد؛ که نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد تمامی پارامترهای اجتماعی (خود مراقبتی، امید به آینده، سواد سلامت، تعهد اجتماعی، حمایت اجتماعی، طبقه اجتماعی، مشارکت اجتماعی و هوش معنوی) بر وضعیت ذهنی دانشجویان علوم انسانی تهران و کاشان تاثیر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 330
لینک کوتاه:
magiran.com/p2494486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!