تبیین روابط تعاملی ابعاد حاکمیت قانون با استفاده از تکنیک های دلفی، دیمتل فازی و معادلات ساختاری (مورد مطالعه: خبرگان بخش آموزشی و دانشگاهی و مدیران سازمانی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اصل «حاکمیت قانون» یکی از مهم ترین شاخصه های زمامداری، اعمال حاکمیت و نیز حکمرانی خوب در دوران معاصر، محسوب می شود. هدف اصلی این پژوهش تبیین روابط تعاملی حاکمیت قانونی در بخش دولتی ایران با استفاده از تکنیک های دلفی و دیمتل فازی می باشد. جامعه خبرگی تحقیق تعداد 12 نفر و تعداد جامعه آماری 100 نفر از متخصصان دانشگاهی و مدیران سازمان های دولتی که نمونه آماری آن براساس روش تصادفی ساده و براساس جدول مورگان 80 نفر می باشد. برای تایید پایایی از آزمون آلفای کرونباخ و برای تایید روایی از شاخص GOF استفاده شد. این پژوهش بر آن است تا بررسی ادبیات مربوط حاکمیت قانون، شاخص های اساسی حاکمیت قانون را با استفاده از روش دلفی شناسایی کرده و با استفاده از روش دیمتل فازی، الگوی نظام مند را برای مدل سازی و تاثیر مولفه ها و در نهایت الگوی معادلات ساختاری را برای برازش مدل حاکمیت قانون ارایه کند. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که ابعاد حاکمیت قانون عبارتند از: آزادی های سیاسی، آزادی های مدنی و اجتماعی، حقوق اقتصادی، حقوق رفاهی، حقوق اداری و اجرایی، آزادی های قضایی. براساس نتایج دیمتل حقوق رفاهی، حقوق اداری و اجرایی اثرپذیرترین مولفه ها و آزادی های سیاسی، آزادی های قضایی و کیفری، آزادی های اجتماعی و مدنی، حقوق اقتصادی اثر گذار ترین مولفه ها هستند. نتایج بدست آمده می تواند به سیاستگزاران بخش عمومی و مدیران دستگاه های اجرایی و قضایی در برقراری اصل حاکمیت قانون کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!