شناسایی ساختار جمعیت دو اندوفیت قارچی Fusarium sp. وThielavia sp. و فراوانی مکانی-زمانی آنها در بافت های مختلف شش گونه گیاه هالوفیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به نظر می رسد همه گیاهان در اکوسیستم های طبیعی با اندوفیت های قارچی همزیست اند. این گروه بسیار متنوع از قارچ ها می توانند ازطریق کمک به تحمل تنش غیرزیستی و زیستی، افزایش زیست توده و کاهش مصرف آب یا تغییر در تخصیص منابع، تاثیرات عمیقی بر جوامع گیاهی داشته باشند.

مواد و روش‏‏ها:

 در این پژوهش تنوع زیستی مکانی - زمانی اندوفیت های قارچی Fusarium sp. وThielavia sp.  جداسازی شده از شش گونه گیاه هالوفیت بررسی شد. تنوع زیستی مکانی - زمانی دو اندوفیت قارچی مزبور در بافت های مختلف گونه های گیاهی هالوفیت با استفاد از شاخص های سیمپسون، شانون و غنای مارگالف با نرم افزار PAST ارزیابی شد. برای شناسایی مولکولی قارچ ها از آغازگر اختصاصی ITS استفاده شد.

نتایج

نتایج نشان دادند بیشترین فراوانی مربوط به اندوفیت قارچی Thielavia sp. به میزان 75/21 درصد در ساقه بود. با بررسی شاخص های تنوع سیمپسون، شانون و غنای مارگالف مشخص شد بیشترین تنوع اندوفیت قارچی برای شاخص های مزبور به ترتیب 498/0، 691/0 و 445/0 در ساقه گونه گیاهیBienertia cycloptera  بود. همچنین نتایج شاخص تنوع سیمپسون و شانون نشان دادند بیشترین میزان تنوع اندوفیت قارچی به میزان 500/0 و 693/0 در گونه های گیاهی جزیره ابوموسی و برای شاخص غنای مارگالف بیشترین میزان تنوع اندوفیت قارچی 455/0 در بندر سیریک مشاهده شد.

بحث و نتیجه‏ گیری: 

نتایج این پژوهش تنوع بالای مکانی - زمانی دو گونه اندوفیت قارچی مدنظر در شش گونه گیاهی شورپسند مطالعه شده را نشان می دهد. براساس این اطلاعات می توان نتیجه گیری کرد تامین اندوفیت از محل های جغرافیایی با تنوع بالای گونه های گیاهی، در موفقیت آمیزبودن برنامه کلونیزاسیون گیاهان موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!