بررسی دیدگاه «اکتناه ناپذیری ذات حق» در عرفان
با نگرش فلسفی و کلامی، امکان معرفت صفات و فعل حق، بالتفصیل و معرفت ذات حق، بالاجمال مورد اتفاق است؛ ولی در معرفتشناسی عرفانی، معرفت حق از طریق تجلیات امکانپذیر و ذات حق، صرفا متعلق شناخت خود حق قرار میگیرد و ذات او معلوم احدی حتی برای کملین از اولیا نیز نخواهد بود؛ چراکه ذات بما هو ذات در عرفان، برخلاف «ذات در فلسفه و کلام» به معنای حقیقتی است که ظهور و تجلی ندارد و ورای تجلیات حقی و خلقی است که «اهل الله»، از آن با تعابیری چون «غیب الغیوب»، «کنز مخفی» و «مقام لااسم و لارسم» یاد میکنند. این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی ضمن تبیین مفهومی ذات، اکتناه ذات و بیان ویژگیهای این دو تعبیر کلیدی در عرفان، به لوازم دیدگاه اکتناهناپذیری ذات حق پرداخته است و در پایان دو چالش «امکانناپذیری معرفت حق» و نیز «امکان معرفت اجمالی ذات» را بررسی میکند.
ذات ، حق ، اکتناه ناپذیری ، معرفت حق ، معرفت اجمالی ، معرفت تفصیلی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.