بررسی نقش واسطه ای تعهد سازمانی در تاثیر عوامل استرس زای چالشی بر رضایت شغلی کارکنان شهرداری اردبیل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل استرس زای چالشی بر رضایت شغلی با نقش واسطه ای تعهد سازمانی در شهرداری اردبیل انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را 600 نفر از کارکنان قراردادی شهرداری اردبیل تشکیل می دهند که حجم نمونه بر اساس روش هومن 185 نفر می باشد که در این تحقیق با توجه به احتمال ریزش و عدم عودت پرسشنامه ها تعداد نمونه 200 نفر در نظر گرفته شد روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده نسبی (تسهیمی از هر منطقه) بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد عوامل استرس زای چالشی بر اساس نظریه کول کویت (2010) با 3 مولفه؛ کمبود وقت، پیچیدگی، و مسیولیت پذیری می باشد. متغیر رضایت شغلی مینه سوتا براساس هومن (1381) با شش بعد؛ نظام پرداخت ، نوع شغل، فرصتهای پیشرفت، جو سازمانی، سبک رهبری،و شرایط فیزیکی و همچنین متغیر تعهد سازمانی بر اساس نظر بالفور و کسلر (1996) با سه بعد ؛ تعهد مبادله‌ای، تعهد پیوستگی و تعهد همانندسازی استفاده گردیده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آموس استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیر تعهد سازمانی در تاثیر عوامل استرس زای چالشی بر رضایت شغلی نقش واسطه ای دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 54
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2503661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!