تاثیر فراشناخت درمانی بر افسردگی و رشد پس از سانحه بیماران تحت همودیالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیالیز فرایندی تنش زا و استرس آور است و سبب بروز افسردگی در بیش از نیمی از بیماران تحت دیالیز می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر فراشناخت درمانی بر افسردگی و رشد پس از سانحه بیماران تحت همودیالیز انجام گرفته است.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع کار آزمایی بالینی با پیش آزمون و پس آزمون و دوره پیگیری سه ماهه بود. در این مطالعه تعداد 36 بیمار تحت همودیالیز مراجعه کننده به بیمارستان امام علی (ع) و شهید رجایی شهر کرج سال 1399، به صورت نمونه گیری در دسترس و تصادفی گمارده شدند. برای گروه مداخله (18 نفر) درمان فراشناختی 8 جلسه 60 دقیقه ای، بصورت انفرادی و چهره به چهره در بخش دیالیز بیمارستان های مورد مطالعه برگزار گردید. برای جمع آوری داده ها در این مطالعه از سیاهه افسردگی بک و سیاهه رشد پس از سانحه استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از روش آنالیز کوواریانس در نرم افزار . spssبا نسخه 23 و سطح معنی داری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که تفاوت های معنی داری بین گروه مداخله و کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری وجود دارد (001/0 ≤p) درگروه مداخله از لحاظ کاهش علایم افسردگی (17/342=F) و رشد پس از سانحه (44/267=F) در مرحله ی پس آزمون، تفاوت های معنی دار آماری مشاهده شد که این تفاوت ها در گروه کنترل مشاهده نشد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه فراشناخت درمانی با بهره گیری از فنونی همچون به تعویق انداختن نگرانی، چالش با باورهای مربوط به خطر و متوقف کردن مهار رفتارهای اجتنابی، دارای کارآیی بالینی مناسبی در جهت بهبود علایم افسردگی و رشد پس از سانحه در بیماران تحت همو دیالیز به شمار می رود. درضمن انجام مطالعات وسیع تر فراشناخت درمانی به عنوان یک روش مداخله ای موثر برای بهبود افسردگی و رشد پس از سانحه بیماران تحت همو دیالیز پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2511846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!