محتوای فنولی، فلاونوئیدی و فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره های متانولی و آبی بخش های مختلف گیاه انزروت و ارزیابی فعالیت ضدباکتریایی عصاره صمغ متانولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گیاه انزروت از تیره آستراگالوس و خانواده حبوبات است. پراکندگی این گیاه در جنوب غربی آسیا می باشد و تاکنون مطالعه های منسجمی روی خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی این گیاه انجام نشده است. در این تحقیق سعی شده است که عصاره قسمت های مختلف گیاه انزروت (صمغ، اندام هوایی و ریشه) با استفاده از دو حلال آب و متانول استخراج شود و محتوای ترکیبات فنولی و فلاونوییدی کل و فعالیت آنتی اکسیدانی (1و1-دی فنیل-2-پیکریل هیدرازیل (DPPH)، 2و2-آزینو-بیس (3-اتیل بنزوتیازلوین-6-سولفونیک اسید) (ABST)، فعالیت کاهنده یون مس (CUPRAC)، فسفومولیبدنم (PMB) و ظرفیت کاهش یون آهن (FRAP)) عصاره ها موردبررسی قرار گیرد، ارتباط بین ترکیبات فنولی کل و فعالیت آنتی اکسیدانی نیز با آزمون پیرسون بررسی شد. نتایج نشان داد که عصاره های استخراج شده با حلال متانول دارای ترکیبات زیست فعال بالاتر و فعالیت آنتی اکسیدانی قوی تری هستند. عصاره صمغ استخراج شده با حلال متانول، بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی و نیز بیشترین محتوای فنول کل (1/30±22/30 میلی گرم گالیک اسید بر گرم عصاره) و فلاونویید کل (0/87±11/30 میلی گرم رول بر گرم عصاره) داشت که در مقایسه با عصاره سایر قسمت ها تفاوت معنی داری داشت (0/05≤P)، نتایج نشان داد که همبستگی بین ترکیبات فنولی کل و فعالیت آنتی اکسیدانی نیز معنی دار بود (0/05≤P). باتوجه به نتایج، مشخص شد که عصاره صمغ انزروت دارای فعالیت ضدمیکروبی می باشد و میزان غلظت بازدارندگی و حداقل غلظت کشندگی باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس نسبت به باکتری سودوموناس ایروژینوزا کمتر بود. براساس یافته های این مطالعه، مشخص شد که صمغ انزروت قابلیت استفاده در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 302
لینک کوتاه:
magiran.com/p2512167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!