تصویربرداری هسته ای در بیماران مبتلا به سرطان تیروئید تمایزیافته با اسکن ید رادیواکتیو منفی

پیام:
چکیده:
زمینه

سرطان تیرویید شایع ترین بدخیمی غدد درون ریز در جهان است، با این حال این بیماران در صورت دریافت درمان مناسب و به موقع، معمولا میزان بقای بالایی را تجربه می کنند. در این میان بیمارانی که تحت عنوان سرطان تیرویید تمایز یافته با تیروگلوبولین بالا و اسکن ید منفی](TENIS)[Differentiated thyroid cancer with thyroglobulin elevation and negative iodine scintigraphy دسته بندی می شوند، همواره یک چالش تشخیصی- درمانی محسوب می شوند.

مواد و روش ها

جستجوی جامع مقالات منتشر شده در پایگاه داده PubMed/MEDLINE در مورد تصویربرداری هسته ای در سرطان متمایز تیرویید با افزایش تیروگلوبولین و سینتی گرافی منفی ید انجام شد و تمام مطالعات انسانی انجام گرفته در این زمینه بررسی شدند.   

یافته ها

در این مطالعه مروری، به بررسی چهار گروه عمده در زمینه تصویربرداری با هدف شناسایی گیرنده های GLUT، SSTR، PSMA و FAP در بیماران TENIS، پرداخته شده است. نرخ تشخیصی 2-[18F]FDG PET/CT در این بیماران بر اساس مطالعات مختلف 81-63 درصد گزارش شده است. همچنین اسکن های [68Ga]Ga-DOTATATE PET/CT،[68Ga]Ga-PSMA PET/CT و [68Ga]Ga-FAPI PET/CT نتایج خوبی در این بیماران نشان داده اند.

نتیجه گیری

تصویربرداری به روش [68Ga]Ga-FAPI PET/CT بالاترین نرخ تشخیصی را در بین این بیماران دارد که با توجه به قابلیت ترانوستیک FAPI و همچنین با در نظر گرفتن عوارض فراوان و معیارهای ورودی محدود درمان با مهارکننده های تیروزین کیناز که تا به امروز قدم بعدی در درمان بیماران TENIS بوده است، ارزش انجام مطالعات گسترده تر در این زمینه را دارا می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
394 تا 407
لینک کوتاه:
magiran.com/p2513718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!