فراتحلیل پژوهش های سرمایه اجتماعی و پیشگیری از جرم با رویکرد فرا ملی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحقیقات فراوانی درباره ی رابطه سرمایه اجتماعی و پیشگیری از جرایم اجتماعی در بین گروه های مختلف و براساس روش های متفاوت انجام شده است. ازاین رو، هدف پژوهش حاضر استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل به منظور ترکیب و یکپارچه سازی نتایج مطالعات صورت گرفته پیرامون ارتباط میان سرمایه اجتماعی و پیشگیری از جرم است.

روش

به منظور انجام فراتحلیل حاضر، با بررسی پیشینه از میان تمام پژوهش های مرتبط با رابطه میان سرمایه اجتماعی و پیشگیری از جرم که بین مهروموم های 1390 تا 1399 در مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده بودند، تعداد  17 پژوهش که ازلحاظ روش شناختی موردپذیرش بود، انتخاب و فراتحلیل روی آن ها انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود و از روش اندازه اثرکوهن برای دستیابی به مقدار ارتباط کلی استفاده شد.

یافته ها و نتایج

یافته ها نشان دادند اندازه اثر یا ضریب تاثیر سرمایه اجتماعی بر پیشگیری از جرم برابر با 0.48 است که با تبدیل متوسط  dبه مقدار z در یک منحنی توزیع نرمال برحسب نظام تفسیری کوهن، این میزان، تاثیری در حد بالا ارزیابی می شود. یافته ها با رویکرد تطبیقی و در مقایسه با تحقیقات خارجی مورد تحلیل قرار گرفت. درمجموع نتایج تحقیقات داخلی و خارجی در تاثیرگذاری تمام شاخص های سرمایه اجتماعی بر کاهش جرم به اجماع اتفاق نظر داشته و بر تقویت این شاخص ها تاکیددارند. درمجموع، نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر پیشگیری از جرم به طور معناداری در سطح (001P<0/) اثرگذار است. همچنین اندازه اثرمتغیرهای سرمایه اجتماعی می تواند اهمیت آن ها را در پیشگیری از جرم نشان داده و راهنمایی در تحقیقات آتی و درسیاست گذاری ها در این زمینه گردد. نتایج بیانگر این است که تمام سازمان های رسمی و غیررسمی و نهادها باید از تمام ظرفیت های خود در توسعه ابعاد و شاخص های سرمایه اجتماعی برای ارتقاء فضای امنیت اجتماعی بهره گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2514677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!