بررسی رابطه نیازهای معنوی و راهبردهای مقابله با استرس با حقوق اجتماعی و شغلی زنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شرایط نیازهای معنوی و راهبردهای مقابله با استرس می تواند راهکاری برای کاهش استرس و التیام شرایط و وضعیت حقوقی و شغلی باشد؛ لذا هدف این مطالعه بررسی رابطه بین نیازهای معنوی و راهبردهای مقابله با استرس با حقوق اجتماعی و شغلی زنان بود.

روش کار

روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش، شامل کلیه زنان مشغول به کار بندر خمیرکه در سال 1400 مشغول به تحصیل بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد اصناف بندر خمیر برابر با 1800 نفر بود. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 317 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه نیازهای معنوی بوسینگ و همکاران (2010)، راهبردهای مقابله با استرس پارکر و اندلر (1990) و پرسشنامه محقق ساخته وضعیت حقوقی و شغلی استفاده شد.  برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین نیازهای معنوی و راهبردهای مقابله با استرس بر حقوق اجتماعی و شغلی زنان رابطه معنی‎ داری وجود داد؛ همچنین نتایج نشان داد که با افزایش نیازهای معنوی و راهبردهای مقابله با استرس در بانوان وضعیت حقوق اجتماعی و شغلی بانوان عملکرد و سطح مطلوب تری را خواهد داشت.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که با بانوان با افزایش نیازهای معنوی و راهبردهای مقابله با استرس می توانند سطح حقوق اجتماعی و شغلی را افزایش دهند و نیاز است تا به راهکارهای دستیابی به راه های مقابله با استرس و افزایش نیازهای معنوی دست یابند.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2520740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!