بررسی تاثیر اشعه ماوراء بنفش و زنبور پارازیتوئیدTrichogramma brassicae در کنترل مرحله تخم بید سیب زمینی Phthorimaea operculella

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بید سیب زمینیPhthorimaea operculella Zeller (Lep.: Gelechiidae) ، یکی از آفات کلیدی گیاه سیب زمینی در مزارع و انبار ها می باشد. تحقیق حاضر به منظور ارزیابی برهم کنش و تعیین تقدم و تاخر استفاده از دو عامل زنبور پارازیتویید Trichogramma brassicae (Hym.: Trichogrammatidae) و اشعه ماوراء بنفش UV-C در کنترل مرحله تخم بید سیب زمینی که کمترین اثر سوء روی زنبور تریکوگراما داشته باشد، طراحی شد. میزان تخم ریزی و ظهور زنبور پارازیتویید روی تخم های پرتودهی شده و شاهد بررسی شد. همچنین، اشعه ماوراء بنفش به مدت 0، 8، 10 و 12 دقیقه روی تخم های 1، 2 و 3 روزه بید سیب زمینی در دو حالت پرتودهی قبل از پارازیته شدن و پرتودهی بعد پارازیته شدن انجام شد و میزان ظهور پارازیتویید ارزیابی شد. نتایج نشان داد اختلاف معنی داری در میزان ظهور بین تخم های پرتودهی شده به وسیله اشعه UV-C با تیمار شاهد وجود نداشت. در پرتودهی UV-C روی تخم های بید سیب زمینی - پارازیته شده با افزایش مدت زمان پرتودهی درصد ظهور زنبور پارازیتویید کاهش یافت و در حالت تخم پرتودهی شده - پارازیته شده نسبت به تخم پارازیته شده- پرتودهی شده میزان ظهور پارازیتویید بیشتر شد. نتایج این بررسی نشان داد که تخم های سه روزه نسبت به تخم های یک و دو روزه حساسیت بیشتری به اشعه ماوراء بنفش داشتند. همچنین، میزان ظهور زنبور از تخم های پرتودهی شده - سپس پارازیته نسبت به تخم های پارازیته - پرتودهی شده، بیشتر شد. بنابراین، در استفاده هم زمان و توام زنبور تریکوگراما و اشعه UV-C در کنترل مرحله تخم این آفت و سایر آفات هدف ابتدا اشعه UV-C و سپس، رها سازی زنبور تریکوگراما قابل توصیه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2529976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!