اثر و ماندگاری برنامه تمرین در خانه، مبتنی بر اصول ‏NASM، بر دامنه حرکتی، تعادل و شاخص گام برداری پویا ‏مردان ورزشکار بازنشسته مبتلا به آرتروز زانو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

آرتروز زانو، نتیجه تخریب غضروف مفصل زانو می باشد و یک روند طبیعی دارد، ولی در ورزشکاران بر اساس نوع ورزش و فشار بر مفصل زانو می تواند زودتر ایجاد شده و شدیدتر باشد. هدف این تحقیق، اثر و ماندگاری یک برنامه تمرین در خانه، مبتنی بر اصول  آکادمی ملی طب ورزش آمریکا (National Academy of Sports Medicine; NASM)، بر دامنه حرکتی، تعادل و شاخص گام برداری پویا مردان ورزشکار بازنشسته مبتلا به آرتروز زانو بود.

روش بررسی

در این تحقیق نیمه تجربی، 24 مرد داوطلب که ورزشکار بازنشسته و مبتلا به آرتروز زانو بودند، انتخاب و به صورت تصادفی ساده و مساوی به دو گروه 12 نفری (گروه تمرین NASM و گروه کنترل) تقسیم بندی شدند. گروه تجربی، تمرینات NASM را به مدت 8 هفته در خانه انجام دادند. قبل و بعد از 8 هفته تمرین و پس از 4 هفته بی تمرینی، دامنه حرکتی با گونیامتر، تعادل با استفاده از آزمون برگ و گام برداری پویا با تست شاخص گام ب رداری پویا مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آنالیز واریانس با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح خطای پنج درصد و با استفاده از نسخه ی 24 نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته ها

تمرینات NASM، باعث ایجاد افزایش معنادار در مقدار دامنه ی حرکتی زانو، دامنه ی حرکتی ران، تعادل و گام بردای پویا در مراحل پس آزمون و ماندگاری نسبت به پیش آزمون بوده است. مقدار دامنه ی حرکتی زانو (0/001>p) و ران (0/007=p) در مرحله ی ماندگاری نسبت به پس آزمون کاهش معنادار داشت، ولی در تعادل (0/08=p) و گام برداری پویا (0/501=p) بین دو مرحله ی پس آزمون و ماندگاری تفاوت معنادار مشاهده نشد. اما در گروه کنترل تغییر معنی داری مشاهده نشد. (0/05<p)

نتیجه گیری

به نظر می رسد که تمرینات NASM، سبب بهبودی در دامنه حرکتی، تعادل و شاخص گام برداری پویا در افراد ورزشکار بازنشسته مبتلا به آرتروز زانو می شود، لذا برای این دسته از افراد توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2530446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!