بررسی فرایند تحویل بیمار در بخش اورژانس از دیدگاه پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

فرآیند تحویل بیمار توسط پرسنل پیش بیمارستانی به پرسنل بخش اورژانس بیمارستانی نقش مهمی در برقراری اطمینان از تداوم مراقبت و تامین ایمنی بیمار ایفا می کند. ولی بااین وجود مشکلات فراوانی در این زمینه وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین فرایند تحویل بیمار در بخش اورژانس از دیدگاه پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی انجام گرفت.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش سرشماری بر روی 150 نفر از پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی تبریز در سال 1398 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که فرآیند تحویل بیمار را در 6 حیطه تحویل بالینی بیمار، ارتباط بین کارکنان اورژانس بیمارستان و پیش بیمارستان، اطلاعات مربوط به ثبت، تایید و گزارش فرم ها، تسهیلات مرتبط با تحویل بیمار، استانداردهای موجود حین تحویل بیمار، و عملکرد قسمت تریاژ بخش اورژانس موردسنجش قرار می دهد. روایی مطالعه به روش صوری و محتوی تایید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (80/0) محاسبه شد.

یافته ها: 

در بررسی میانگین نمرات حیطه های شش گانه موثر در فرآیند تحویل بیماران، بیشترین نمره مربوط به حیطه عملکرد قسمت تریاژ بخش اورژانس با میانگین 78/13±92/50 (نمره قابل کسب حداقل 12 و حداکثر 60) و کمترین نمره مربوط به تسهیلات بیمارستان با میانگین 52/4 ± 15/10 (نمره قابل کسب حداقل 10 و حداکثر 50) بود. مهیا نبودن جای پارک مناسب برای آمبولانس در جلوی اورژانس بیمارستان، آماده نبودن برانکار و ویلچر در ورودی بخش اورژانس برای جابه جایی بیمار، شلوغی و ازدحام بخش اورژانس، وضعیت بخش های ویژه ازنظر تخت خالی و تعداد کادر درمانی از مهم ترین عواملی بودند که در روند فرآیند تحویل بیمار تاثیر داشتند.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس یافته های حاصل از مطالعه حاضر و از دیدگاه پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی، وضعیت فرآیند تحویل بیماران به بخش اورژانس بیمارستانی در حد متوسطی قرار دارد و این امر می تواند زمینه ای در جهت انتقال غیر صحیح اطلاعات درمانی بیمار و نبود تداوم بهینه مراقبت از بیمار شود. در این خصوص آموزش تحویل صحیح بیمار برای پرسنل اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی، همکاری موثر بین مرکز اورژانس بیمارستان و پیش بیمارستانی در رفع موانع و تدوین دستورالعمل کشوری جامع در مورد فرآیند تحویل بیمار لازم و ضروری است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
459 تا 468
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!