بررسی تاثیر پزشکی از راه دور در طب نظامی: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نیروهای نظامی به دلیل شرایط شغلی در معرض بیماری ها و خطرات خاصی هستند. این مطالعه مروری باهدف بررسی تاثیر پزشکی از راه دور در طب نظامی انجام شد.

مواد و روش ها

یک مرور نظام مند در مطالعات، با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، چکیده و کلمات کلیدی مرتبط در پایگاه داده های علمی معتبر PubMed، Embase، Scopus و Web of Science انجام گرفت. مقالات انگلیسی زبان در 30 دسامبر 2021  بدون محدودیت زمانی که مربوط به توسعه، نقش و ارزیابی تاثیر پزشکی از راه دور در طب نظامی بودند به این مطالعه وارد شدند. از سوی دیگر معیارهای خروج شامل مقالات مروری، چکیده های بدون متن کامل، نامه به سردبیر و عدم دسترسی به متن کامل مقالات بودند. معیارهای واجد شرایط بودن به طور مستقل توسط دو نویسنده غربالگری شدند. از چک لیستی یکسان برای استخراج داده هایی ازجمله رفرنس، سال انتشار مقاله، نام کشور، نام نویسنده اول، جمعیت و حجم نمونه، الزامات و رویکردهای پزشکی از راه دور و نتایج اصلی مطالعه استفاده شد.

یافته ها: 

در ابتدا 250 مطالعه از جستجوی پایگاه های اطلاعاتی بازیابی و درنهایت 19 مطالعه وارد این بررسی شدند. 12 مورد از مطالعات در پادگان ها یا مناطق نظامی، 4 مورد در نیروی دریایی و 3 مورد دیگر در مناطق جنگی انجام شده است. پیامدهای موردبررسی در مطالعات شامل استفاده از پزشکی از راه دور در خدمات ارتوپدی (n=4) مراقبت های ویژه (n=3)، روانشناسی و روان پزشکی جراحی (n=5)، پایش فیزیولوژیکی و بیولوژیکی سربازان (n=2)، سیستم تصمیم یار برای تلفات بیولوژیکی (n=1)، برنامه آموزش به پزشکان (n=4) ازجمله تروما بودند. رویکردهای ارتباطی مورداستفاده توسط پزشکی از راه دور شامل ویدیوکنفرانس آنلاین، ایمیل، تلفن، فناوری پوشیدنی، وب سایت و اپلیکیشن های مبتنی بر تلفن همراه بودند. اغلب رویکردها به صورت هم زمان و از طریق پلتفرم ویدیوکنفرانس آنلاین و وب سایت ها بودند. در تمامی مطالعات اثرات مثبت پزشکی از راه دور در پیامدهای موردبررسی برای ارایه مراقبت های بهداشتی در نیروهای نظامی گزارش کردند. ازجمله مهم ترین چالش های اجرای گسترده پزشکی از راه دور در محیط های عملیاتی، محدودیت های شبکه و نگرانی های امنیت سایبری بودند. ارتباطات مطمین، پهنای باند بالا، تاخیر کم و ایمن برای تسهیل و استفاده بهتر از قابلیت های پزشکی از راه دور ضروری به نظر می رسد.

بحث و نتیجه گیری:

 پزشکی از راه دور در طب نظامی پتانسیل بسیار بالایی در مراقبت از این نوع بیماران دارد. این به طور بالقوه نه تنها آمادگی عملیاتی مراقبین قابل استقرار را حفظ می کند، بلکه تجربه بیمار با به حداقل رساندن محرومیت ها از خدمات سلامت بهبود می بخشد. با توجه به محدودیت های امنیتی به عنوان مهم ترین چالش، باید طیف کاملی از گزینه های پشتیبانی پزشکی از راه دور را که شامل راه حل های پهنای باند بالا و ایمن توسعه داده و آموزش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!