بررسی شاخص های موثر بر درک خطر اعتیاد به مواد مخدر؛ مطالعه موردی نوجوانان و جوانان استان اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درک و شناخت نسبت به خطرات و آسیب های اجتماعی ازجمله پدیده اعتیاد، نقش مهمی در پیشگیری از به دام افتادن افراد جامعه در اعتیاد دارد. این موضوع مخصوصا در میان اقشار نوجوان و جوان که تحت تاثیر عوامل و مجاری مختلف آموزشی و رسانه ها هستند، برجسته تر است. پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی مهم ترین شاخص های موثر بر درک خطر اعتیاد به مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانان شهر اصفهان بپردازد.

روش

پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش نیز به صورت میدانی و از نوع پرسشنامه ای بوده است. جامعه موردنظر در این پژوهش، نوجوانان و جوانان شهر اصفهان است که از میان آنان، تعداد 384 نفر به صورت تصادفی در معرض پرسش قرارگرفته و شاخص های موثر درباره درک خطر اعتیاد موردسنجش قرارگرفته است. نوشتار حاضر با شناسایی چند عامل ازجمله حساسیت سازی افراد و محیط، آگاه سازی خانواده ها، آموزش معلمان و مربیان، نقش گروه ها و رسانه ها، پاک سازی محیط های آلوده و خطرآفرین، بهره گیری از الگوها برای ایجاد شناخت نسبت به خطر اعتیاد و همچنین نقش قوانین و مقررات در درک خطر پدیده اعتیاد توجه نشان داده و این متغیرها را در اختیار جامعه نمونه یعنی نوجوانان و جوانان استان اصفهان قرار داده است. نتایج تحقیق که با استفاده از SPSS و در دو سطح توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است، بر نقش متغیرهای بیان شده در درک خطر اعتیاد و تاثیر آنان بر این درک، صحه گذاشته است.

یافته ها

پیشنهادهای مطرح شده شامل استفاده از الگوهای موفق، پاک سازی محیط آلوده از اعتیاد، اهمیت قایل شدن به نقش رسانه، خانواده و آموزش دهندگان در مدارس و دانشگاه است که می تواند در حکم نقش پیشگیری اولیه عمل نمایند. حساس شدن نسبت به نوجوانان و جوانان به معنای درک رفتارهای آنان، پی بردن به نوع انتخاب دوستان و مکان هایی است که در صورت بی توجهی می تواند باعث افتادن آنان به دام اعتیاد شود. قوانین و مقررات نیز می تواند دست نهادهای قضایی و انتظامی را در مقابله با عاملان انحراف جوانان و نوجوانان افزایش دهد.

 نتیجه گیری: 

نتایج تحقیق حاکی از آن است که توجه به راهبردهای فرهنگی در قیاس با سایر استراتژی ها، با تاثیرگذاری بر نگرش جامعه هدف نقش مهمی در درک خطر اعتیاد به مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانان ایفا می نماید. همچنین برای آگاه سازی و پی بردن به خطرات مواد مخدر از جنبه آموزشی؛ شامل آگاه سازی از طریق مربیان و معلمان در مدارس و دانشگاه و از حیث عملیاتی؛ شامل عملیات ضربتی برای پاک سازی محیط های آلوده و حتی شناسایی معتادان گمنام است.

زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!