تعیین اثربخشی آموزش ایمن سازی دربرابر استرس بر سرزندگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دچار استرس تحصیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 استرس در محیط آموزشی متغیری است که نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. در این میان آموزش دانش‌آموزان دچار استرس تحصیلی دارای نقش مهم‌تری در کنترل آن است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ایمن‌سازی دربرابر استرس بر سرزندگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دچار استرس تحصیلی بود.

روش‌ بررسی: 

روش تحقیق نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه‌‌ آماری را تمامی دانش‌آموزان دختر پایه دهم دوره متوسطه دوم شهر اهواز در سال 1400-1399 تشکیل دادند. از بین آن‌ها چهل نفر به‌شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه بیست‌‌نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. پروتکل مداخله براساس مطالعات مایکنبام (1974) بود که در هر هشت جلسه نوددقیقه‌ای و هفته‌ای یک‌بار به‌مدت دو ماه تنظیم شد و صرفا برای گروه آزمایش اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ اشتیاق تحصیلی (فردریکس و همکاران، 2004)، مقیاس سرزندگی تحصیلی (دهقانی‌زاده و حسین‌چاری، 1391) و پرسش‌نامه‌ استرس تحصیلی (زاژاکووا و همکاران، 2005) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل‌ داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری به‌کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 22 صورت گرفت. سطح معناداری آزمون‌ها 0٫05 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها:

 نتایج نشان داد، بعد از آموزش ایمن‌سازی دربرابر استرس، سرزندگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دارای استرس تحصیلی در گروه آزمایش به‌طور معناداری بیشتر از دانش‌آموزان دارای استرس تحصیلی در گروه گواه بود (0٫001>p). باتوجه به مجذور اتا، افزایش میانگین هریک از متغیرهای سرزندگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی به‌ترتیب 82درصد و 75درصد متاثر از مداخله با آموزش ایمن‌سازی دربرابر استرس بود.

نتیجه‌گیری:

 براساس یافته‌های مطالعه نتیجه گرفته می‌شود، آموزش ایمن‌سازی دربرابر استرس در افزایش اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دچار استرس تحصیلی اثربخش است؛ بنابراین آموزش مذکور می‌تواند توسط مشاوران و درمانگران برای بهبود سرزندگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان استفاده شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2543246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!