بررسی و مقایسه بهره مندی از خدمات سلامت در افراد با و بدون بیماری های غیرواگیر شایع در جمعیت مطالعه کوهورت پرشین شهرکرد قبل و حین همه گیری کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بهره مندی و دسترسی به خدمات سلامت فرصت و توانایی استفاده از خدمات می باشد. از آنجایی که بیماری کرونا می تواند بر همه جنبه های زندگی، به ویژه الگوی بهره مندی از خدمات سلامت و بخصوص برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن غیرواگیر شایع، موثر واقع گردد، این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه بهره مندی از خدمات سلامت در افراد با و بدون بیماری های غیرواگیر شایع در جمعیت مطالعه کوهورت شهرکرد قبل و حین همه گیری کرونا اجرا گردید.

مواد و روش ها

 مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی 760 نفر از جمعیت 70-35 ساله مطالعه کوهورت شهرکرد، در مناطق شهری شهرکرد و روستایی شهرستان اردل در دو مقطع زمانی جداگانه اجرا شده است. برای تمامی افراد پرسش نامه بهره مندی از خدمات سلامت تکمیل گردید. اطلاعات با استفاده از مصاحبه تلفنی جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار سن افراد بدون بیماری غیر واگیر 8/65±44/95 سال و در افراد دارای بیماری های غیرواگیر 8/60±53/38 سال بود (0/001>P). دریافت خدمات درمانی در افراد بدون بیماری غیر واگیر شایع، قبل و حین همه گیری کرونا، به ترتیب 3/2% و 15/3% بود و در افراد دارای بیماری غیرواگیر شایع 7/1% و 27/1% بود (0/001>P). حین همه گیری کرونا میانه مدت زمان دریافت خدمت، هزینه ها و دفعات خدمت دریافتی در افراد دارای بیماری مزمن غیرواگیر بیشتر بود (0/001>P).

نتیجه گیری

دریافت خدمات درمانی و خدمات سرپایی در دو گروه افراد با و بدون بیماری غیرواگیر شایع، حین همه گیری کرونا نسبت به قبل از همه گیری کرونا، افزایش یافته بود. این یافته می تواند به عنوان درسی از همه گیری کرونا مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان نظام سلامت قرار گیرد تا امکانات لازم برای ارایه خدمات مراقبتی ویژه به مبتلایان به بیماری های مزمن را، به هنگام بروز همه گیری ها، مهیا نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2545688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!