اثربخشی آموزش مدیریت هیجانی بر علائم استرس پس از سانحه و سرمایه های روانشناختی بهبودیافتگان کووید-19: یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پاندمی کووید-19 موجب بروز علایم استرس پس از سانحه و کاهش سرمایه های روانشناختی در افراد می شود. برای رفع این مشکلات به مداخلاتی مانند مدیریت هیجان نیاز است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت هیجانی بر علایم استرس پس از سانحه و سرمایه های روانشناختی بهبودیافتگان کووید-19 انجام شد.

روش ها

 روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل بهبودیافتگان کووید-19 شهر بندرعباس در سال 1399 بود. از بین آنها تعداد 27 بهبودیافته کووید-19 به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی و با روش قرعه کشی در دو گروه آزمایش و کنترل (13 نفر در گروه آزمایش و 14 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند. افراد حاضر در گروه آزمایش آموزش مدیریت هیجانی (10 جلسه) و هر هفته یک جلسه دریافت نمودند. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل علایم استرس پس از سانحه و سرمایه های روانشناختی بود.

یافته ها

نتایج نشان داد قبل از مداخله تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات علایم استرس پس از سانحه و کاهش سرمایه های روانشناختی گروه مداخله و کنترل وجود ندارد، ولی بین میانگین این نمرات در گروه مداخله و کنترل بعد از مداخله تفاوت معنی دار آماری وجود داشت. میانگین و انحراف معیار علایم استرس پس از سانحه در پس آزمون 8/55±41/46 و سرمایه روانشناختی 9/86±64/07 به دست آمد (0/001p<).

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج این پژوهش آموزش مدیریت هیجان موجب کاهش علایم استرس پس از سانحه و افزایش سرمایه روانشناختی در بهبودیافتگان کووید-19 شده بود. از آنجایی که وضعیت روانی مطلوب بیماری در بهبودی او تاثیر دارد، بنابراین استفاده از این روش به عنوان یک استراتژی اثربخش برای کاهش مشکلات روانشناختی بیماران توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!