بررسی نشست محیط پیرامون گود زیرگذر شهید باقدرت شهر کرمان تحت اثر تغییرات مشخصات مکانیکی خاک و دبی پمپاژ آب و پیش بینی آن در شبکه عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به بلندمرتبه سازی و ساخت تقاطع های زیرگذر و همچنین به علت شتاب گرفتن ساخت وساز ساختمان های بلند در اکثر کلان شهرها گودبرداری های عمیق و غیر عمیق همواره مزایا و معایبی را برای مهندسین به همراه دارد. در هنگام ساخت وساز زیرگذرهایی که پایین تر از سطح آب زیرسطحی واقع شده اند هیچ مسیله ای به اندازه وجود آب نمی تواند موجب اختلال درروند اجرایی پروژه گردد، به دلیل این مشکل در پروژه زیرگذر شهید باقدرت شهر کرمان برای کاهش آب زیرسطحی روش های مختلفی موردبررسی قرار گرفت درنهایت با توجه به شواهد مستندات علمی معتبر، استفاده از چاه پمپاژ و هدایت به محل پیش بینی شده جهت تخلیه و پایداری سازی گود با نیلینگ موردتایید قرار گرفت. این پژوهش ابتدا مدلسازی عددی زیرگذر شهید باقدرت شهر کرمان با کمک روش اجزا محدود با استفاده از نرم افزار Plaxis2D صورت گرفته و با تغییر مشخصات مکانیکی خاک شامل زاویه اصطکاک داخلی، چسبندگی و ضریب نفوذپذیری خاک و همچنین دبی پمپاژ خروجی، میزان نشست قایم حداکثر پیرامون لبه گود محاسبه گردید و تحلیل لازم در این خصوص انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که افزایش زاویه اصطکاک داخلی و چسبندگی و ضریب نفوذپذیری خاک باعث کاهش نشست و افزایش دبی پمپاژ باعث افزایش نشست خاک شد. سپس با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی از نوع پروسپترون چندلایه در نرم افزار MATLAB و داده های نرم افزار پلکسیس به عنوان ورودی شبکه به پیش بینی مقادیر نشست محیط پیرامون گود در سایر حالات پرداخته شده است. درنهایت شبکه عصبی مصنوعی با مقدار ضریب همبستگی 0.982 به دست آمده است که نشان دهنده دقت و قدرت پیش بینی دقیق مقادیر واقعی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2547376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!