بند ناف تک شریانی تشخیص داده شده در دوران قبل از تولد و خصوصیات مادری و جنینی همراه: یک مطالعه ی مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 بندناف تک شریانی، شایع‌ترین ناهنجاری تکاملی بندناف است و شیوع این ناهنجاری در بارداری دوقلویی، اتصال ولامنتوز بندناف، در دو سر طیف سنی مادر، با مصرف سیگار، ابتلای مادر به دیابت، فشارخون و یا بیماری صرع افزایش می‌یابد. از آن‌جا که عوامل نژادی و ژنتیک در ایجاد این اختلال موثر شناخته شده‌اند و از سویی مطالعه مشابهی در کشور ایران وجود نداشت، بر آن شدیم تا به بررسی موارد بندناف تک شریانی تشخیص داده شده دردوران قبل از تولد و ویژگی‌های مادری و جنینی مرتبط بپردازیم تا بتوانیم شواهد معتبری برای جامعه‌ی خود در این زمینه به دست آوریم.

شیوه‌ی مطالعه:

 این مطالعه‌ی مقطعی- توصیفی از نوع گذشته‌نگر بر روی مادران دارای جنین مبتلا به بندناف تک شریانی در سن حاملگی 18 تا 24 هفته، که به مطب یک پریناتولوژیست در بازه‌ی زمانی خردادماه 1398 تا فروردین ماه 1401جهت انجام بررسی تکمیلی مراجعه کرده بودند، انجام شد.

یافته‌ها: 

در طی دوره‌ی مطالعه 67 جنین مبتلا به بندناف تک شریانی تشخیص داده شده بود. میانگین سن مادران، سن حاملگی، شاخص توده‌ی بدنی مادران به ترتیب 5/83 ± 32/29 سال (محدوده‌ی 19 تا 42 سال)، 1/57 ± 18/89 هفته و 4/54 ± 26/46کیلوگرم بر مترمربع بود. 59/7 درصد جنین‌ها پسر و 40/3 درصد آن‌ها دختر بودند. در 33 مورد (49/2 درصد) ناهنجاری همراه دیگری در سونوگرافی وجود نداشت و در سایر موارد کیست شبکه‌ی کورویید (6 مورد) و کانون اکوژن قلبی (6 مورد) شایع‌ترین یافته کشف شده بودند. همچنین در 16 جنین بیش از یک یافته غیرطبیعی در سونوگرافی مشاهده شد. ولی در هیچ یک از موارد بندناف تک شریانی ایزوله اختلال رشد داخل رحمی مشاهده نشد. ‌

نتیجه‌گیری:

 هم راستا با مطالعات قبلی ناهنجاری‌های قلبی، گوارشی و کلیوی شایع‌ترین ناهنجاری‌های همراه بود. همچنین نقص دیواره بین بطنی از نوع عضلانی شایع‌ترین اختلال مشاهده شده در اکوکاردیوگرافی در جمعیت مورد مطالعه بود. در مواردی که سایر اختلالات در همراهی با بندناف تک شریانی وجود داشته باشد، اختلال رشد داخل رحمی زودرس نیز قابل انتظار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
150 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!