تاثیرگذاری رویکرد اقتصاد سیاسی آمریکا در هدایت وام های بین المللی، بر سیاست منطقه ای ترکیه (مطالعه موردی دوره حاکمیت حزب عدالت و توسعه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

وام، جریان اعتبارات و سرمایه گذاری خارجی از پایان جنگ جهانی دوم و ظهور سیستم برتن وودز تاکنون به ابزار اصلی در ارتقا یا تضعیف اقتصادی کشورها تبدیل شده است. هژمونی آمریکا از سازوکار هدایت وامهای بین المللی برای تعیین جایگاه کشورها در نظام جهانی استفاده می کند. ترکیه از آغاز حاکمیت حزب عدالت و توسعه با بهره گیری از وام و اعتبارات بین المللی به رشد اقتصادی بالایی در دو دهه اخیر دست یافته و برای حفظ سرمایه گذاری خارجی به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی؛ در سیاست منطقه ای خود بازنگری کرده است. بنابراین هدف پژوهش؛ بررسی تاثیر ورود سرمایه خارجی، وام و اعتبارات بین المللی بر سیاست منطقه ای ترکیه با هدایت فدرال رزرو آمریکا، است. سوال اصلی پژوهش اینگونه طرح می شود که؛ جریان وام دهی برای ایجاد رشد اقتصادی در ترکیه که در آغاز به دنبال سیاست صفر مشکلات با همسایگان بود، چگونه باعث تغییر سیاست خارجی ترکیه شده است؟ این پژوهش از نوع تبیینی-موردی و از نظر هدف توسعه ای است که از داده های آماری از منابع اصلی با روش منطقی بهره می گیرد. یافته های پژوهش نشان می دهد که؛ متغیر اصلی در رشد اقتصادی ترکیه در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه، وامهای بین المللی با هدایت فدرال رزرو بوده و در نهایت با به گروگان گرفتن رشد اقتصادی ترکیه با ابزار تهدید به قطع زنجیره وام ها، حزب عدالت و توسعه را وادار به همراهی با سیاست خاورمیانه ای ایالات متحده کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
2852 تا 2873
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!