مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه منچستر انگلستان در سال 1401

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برای موفقیت هرچه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجارب و راهبردهای تجربه شده در دانشگاه های موفق، امری ضروری است. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه منچستر انگلستان انجام گرفت.

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تطبیقی است که با استفاده از مدل چهار مرحله ای George Brady شامل توصیف، تفسیر، مجاورت و مقایسه انجام شده است. جزییات ارایه شده از برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران برگرفته از وب سایت وزارت بهداشت ایران و دانشگاه منچستر دریافت شده است.

یافته ها

در حوزه اهداف و رسالت در ایران دروس و محتوای و روش های آموزشی با منچستر تفاوت دارد. فلسفه در برنامه آموزشی منچستر شفاف تر بیان شده است. از نظر پذیرش دانشجو نیز هر دو با هم تفاوت دارند. محتوای درسی در ایران بین دروس ارایه شده و محتوای آن ها با اهداف آموزشی تا حدودی عدم تطابق وجود دارد. درحالی که در دانشگاه منچستر محتوای برنامه درسی طوری انتخاب، سازماندهی و تدوین شده که اهداف برنامه درسی تحقق یابد. بررسی و مقایسه جایگاه های شغلی مورد انتظار برای کارشناس پرستاری با ایران تفاوت دارد.

نتیجه گیری

مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران در مقابل انگلیس نشان داد که نظام آموزشی کشور ما دارای نقاط ضعف و قوت است. به نظر می رسد استفاده از تجارب این کشور و بومی سازی آن، در جهت اعتلای سیستم آموزش پرستاری ایران کمک کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!