جلوه های عشق در ادبیات بومی رئالیسم جادویی: بررسی سبک شناسی رمان حلزونهای پسر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نهضت بومی‌سازی ادبی در مسیر رشد و تعالی خویش قرار دارد و ریالیسم جادویی نیز توجه ادیبان معاصر ایران را به خود جلب کرده است. احمد آرام با بهره گیری از راهبردهای ریالیسم جادویی، به فضای رمان حلزونهای پسر چهره ای رویایی میبخشد و جلوه های گوناگون عشق را در چارچوب این مکتب ادبی ترسیم میکند. الگوی رفتار عاشقانه شخصیتها که اشتنبرگ آن را «قصه عشق» (1998) مینامد، بر پایه عواملی شکل میگیرد که علت دوام یا سستی روابط عشقی آنان را معین میسازد. هدف از این پژوهش آن است که از رهگذر واکاوی مولفه های سبکساز ریالیسم جادویی موجود در متن رمان، میزان همپوشانی «قصه های عشق» شخصیتها را با نظریه اشتنبرگ بررسی کند.

روش مطالعه

روش تحقیق در چارچوب پژوهشهای بین رشته ای و بصورت توصیفی-تحلیلی با استفاده از نرم افزار 25SPSS است. میزان فراوانی و درصد وقوع مولفه های ریالیسم جادویی و حالات گوناگون عشق بر مبنای آزمون خی دو انجام خواهد شد.

یافته ها

در رمان حلزونهای پسر (1393) میان مولفه های ریالیسم جادویی و حالات هشت گانه عشق تفاوت معناداری وجود دارد. «عشق سودایی» از میان حالات گوناگون عشق دارای فراوانی و درصد وقوع بیشتری است که نویسنده از «زاویه های دید متغیر» به آن نگریسته است.

نتیجه گیری

در رمان حلزونهای پسر، قصه های عشق که از زاویه های دید گوناگون و به شیوه ای چند صدایی روایت میشوند با نظریه اشتنبرگ همپوشانی کامل دارند. «قصه خیال» عشاق جلوه بیشتری در متن این اثر دارد و با فضای ریالیسم جادویی آن نیز همخوانی دارد. هرچند نویسنده تلاش کرده برتری «عشق آرمانی» را بر سویه های دیگر عشق گفتمان سازی کند، شخصیتهای این رمان در دستیابی به این عشق ناکام میمانند.

زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p2552011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!