ترسیم و تحلیل نقشه علم نگاشتی مقالات پراستناد حوزه آموزش پزشکی (2012-2022)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آموزش پزشکی از بنیادی ترین نیازهای جوامع بشری است و کیفیت و کمیت آموزش پزشکی و بهبود آن نقش بسزایی در ارتقا نظام سلامت دارد؛ بنابراین در مطالعه حاضر به ترسیم و تحلیل نقشه علم نگاشتی مقالات پر استناد حوزه آموزش پزشکی خواهیم پرداخت.

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقطعی و با استفاده از رویکرد علم سنجی می باشد. داده های موردنیاز از وبگاه علوم جمع آوری شده است، روش گرداوری از نوع سرشماری می باشد. تحلیل یافته ها با استفاده از قسمت آنالیز وبگاه علوم و جهت ترسیم جداول از نرم افزار اکسل 2019 استفاده شد. جهت ترسیم نقشه های علم نگاشتی و هم رخدادی و تعیین خوشه های علمی و خوشه های هم رخدادی تازه شکل گرفته، از نرم افزار Vosviewer 1.6 استفاده شد.

یافته ها

 نقشه کلی مقالات پراستناد حوزه آموزش پزشکی در 11 سال اخیر، شامل 5 خوشه است. خوشه اول با مرکزیت Association و coronavirus در خوشه دوم، humans در خوشه سوم و anxiety و health-care به ترتیب در خوشه های چهارم و پنجم مرکزیت خوشه را به خود تخصیص داده اند. کشور ایران با 9 مقاله 12/2 درصد از تولیدات پراستناد این حوزه را به خود اختصاص داده است.

نتیجه گیری

 نتایج مطالعه حاضر اهمیت حوزه آموزش پزشکی بعد از اپیدمی کوید-19 و اهمیت مسایل مرتبط با اپیدمی بیماری ها، نقش برنامه های آموزشی دانشگاه ها در مراقبت حوزه سلامت و همچنین اهمیت آموزش در خصوص مراقبت های اولیه از بیماران مبتلا به کوید-19 و آموزش در خصوص حل مشکلات ناشی از استرس، هیجانات و بیماری های روحی و روانی را نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2552612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!