تحلیل شاخص های سیاست های هویتی سکولار در عربستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سکولاریسم از طریق فرایند نوسازی اقتصادی-اجتماعی و مدرنیزاسیون در عربستان سعودی به تدریج پدید آمده است. این فرایند از دهه 1970 شروع و تا امروز ادامه نیز پیدا کرده است. هرچند این کشور دارای جامعه ای سنتی و محافظه کار مذهبی به شمار می رود و اسلام وهابی در آن نفوذ زیادی دارد اما سکولاریسم از طریق جریانات ذیل خود همچون لیبرال ها و خاندان پادشاهی غرب گرا به ویژه بن سلمان توانسته به نحوی در عربستان نفوذ پیدا کند؛ پرسش اصلی مقاله این است که شاخص های سیاست های هویتی سکولار در عربستان سعودی کدامند؟

روش

روش این پژوهش، تحلیل اسنادی است و جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مصاحبه می باشد.

یافته ها:

 با حضور محمد بن سلمان در هسته اصلی قدرت سیاسی، فرایند نوسازی اقتصادی-اجتماعی و مدرنیزاسیون شتاب بیشتری در عربستان گرفته است. به گونه ای که سکولاریسم به طور جدی در این کشور به وسیله حامیانش تعقیب و دنبال می شود. شاخص ها و مولفه های سیاست های هویتی سکولار از دل جریاناتی همچون لیبرال ها و خاندان پادشاهی غرب گرا بیرون می آید.

نتیجه گیری:

 پس از بررسی زمینه ها، مولفه ها، اهداف، چالش ها و موانع هر جریان، یافته های مقاله نشان می دهد که شاخص های سیاست های هویتی سکولار بدین گونه می باشد: شاخص های سیاسی؛ 1.وفاداری به حکومت خاندان سعودی 2. کاهش اختیارات و انزوای وهابیت در جامعه؛ شاخص های اجتماعی: 1. تاکید بر مدرن گرایی و مخالفت با سنت گرایی2. حمایت از حقوق زنان و پذیرش آنها به عنوان هویتی مستقل 3. مبارزه با افراط گرایی و تروریسم 4. پذیرش اسلام حداقلی و میانه رو و استفاده ابزاری از آن ؛ شاخص های فرهنگی: 1. توسعه و گسترش فرهنگ غربی2. نظام آموزشی مدرن با محوریت  صلح و مدارا و تسامح و تساهل؛ شاخص های اقتصادی: 1.گذار از اقتصاد نفتی به آزادسازی اقتصادی 2. توسعه شهرنشینی، 3.آزادی های اقتصادی و اجتماعی.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2557006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!