شناسایی عوامل بازدارنده پذیرش فناوری انرژی های تجدیدپذیر در مناطق روستایی شهرستان دشتستان: کاربرد نظریه بنیانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مشکلات فزاینده محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی، دولت ها و سیاست گذاران را وادار کرده است با به کارگیری فناوری های انرژی های تجدیدپذیر، آینده انرژی پایدار را تضمین کنند. با این حال، موانع مختلفی بر سر راه توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد؛ بنابراین مطالعه حاضر براساس رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه بنیانی به واکاوی موانع پذیرش فناوری انرژی های تجدیدپذیر در بخش کشاورزی شهرستان دشتستان در جنوب کشور پرداخته است.

روش

میدان مورد مطالعه تحقیق را بهره برداران در سطح شهرستان شامل زراعتکاران و باغداران (23 نفر) تشکیل داده اند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه های آزاد با آن ها صورت گرفت. درنهایت مصاحبه ها با استخراج 41 مانع از دیدگاه بهره برداران به اشباع نظری رسید.

یافته ها

براساس نتایج مصاحبه ها عواملی از قبیل نبود سیستم های ذخیره سازی انرژی، اعتمادنداشتن کشاورزان، مشکلات مالی، بی توجهی سیاست مداران و برنامه ریزان، نداشتن مهارت حرفه ای کشاورزان برای استفاده، هزینه بالا به منظور راه اندازی اولیه سیستم، متناوب بودن و همیشه در دسترس نبودن منابع تولید انرژی از مهم ترین موانع پذیرش فناوری انرژی های تجدیدپذیر از سوی کشاورزان شناسایی شدند. همچنین این موانع در هشت دسته شامل موانع اقتصادی و حمایتی، فنی و زیرساختی، قانونی و سیاست گذاری، آموزشی و مهارتی، تکنولوژیکی، اجتماعی، انسانی و انگیزشی طبقه بندی و تجزیه و تحلیل شدند. درنهایت این طبقات به صورت سازوکار برای برون رفت از مسیله مدنظر در قالب مدل پارادایمی براساس نظریه استراوس و کوربین جایگذاری شدند.

نتیجه ‏گیری: 

نتایج این مطالعه به سیاست گذاران و برنامه ریزان در زمینه انرژی کمک می کند تا تلاش های آتی خود را در به کارگیری فناوری های انرژی تجدیدپذیر در بخش کشاورزی برای برنامه ریزی و توسعه انرژی پایدار متمرکز کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
444 تا 465
لینک کوتاه:
magiran.com/p2557809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!