شوک ها، استراتژی های مدیریت فردی و تصمیم های مرتبط با مسیر شغلی در دوران همه گیری کووید 19: پژوهشی داده بنیاد مبتنی بر رویکرد جیوئیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف واکاوی شوک‌های مسیر شغلی حاصل از همه‌گیری کووید 19، استراتژی‌های فردی مدیریت مسیر شغلی و تصمیمات اتخاذشده صورت گرفته است. جامعه مورد بررسی ورزشکاران حرفه‌ای بودند که ورزش برای آن‌ها نه یک سرگرمی و تفریح، بلکه یک شغل و حرفه محسوب می‌شود. جهت انتخاب اعضای نمونه برای انجام مصاحبه‌های عمیق، از روش نمونه‌گیری هدف‌مند و تکنیک گلوله برفی استفاده، در مجموع 14 مصاحبه انجام و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش جیوییا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها حکایت از 57 کد اولیه، 16 مضمون و سه بعد شوک‌های مسیر شغلی، استراتژی‌های مدیریت فردی مسیر شغلی و تصمیم‌های استراتژیک مسیر شغلی داشت. یافته‌ها نشان می‌دهد که همه‌گیری کووید 19 منجر به ایجاد هفت دسته شوک مسیر شغلی مشتمل بر ازدست‌رفتن فرصت توسعه حرفه‌ای، ایجاد محدودیت در منابع فیزیکی، ایجاد محدودیت در منابع مالی، تنش روانی، تنش فیزیکی، عدم قطعیت شغلی و محدودشدن فرصت اندوختن تجربه برای ورزشکاران حرفه‌ای شده است. ورزشکاران حرفه‌ای در قبال شوک‌های ایجادشده، هفت دسته استراتژی فردی مشتمل‌بر اجتناب، پذیرش، فرافکنی، بازنگری مثبت، کسب حمایت اجتماعی، توجه به امور متداول روزانه و حل مسیله را اتخاذ کرده‌اند. برآیند شوک‌های حاصله و استراتژی‌های فردی اتخاذشده، منجر به اتخاذ دو دسته تصمیم ترک مسیر شغلی ورزشی و تداوم مسیر شغلی ورزشی شده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
229 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!