تشخیص سریع، دقیق و اختصاصی منشا انسانی یا حیوانی بودن نمونه های خونی با استفاده از واکنش تکثیر هم دمایی (LAMP)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 توسعه روش‌های سریع، با دقت بالا، کم‌هزینه و با وابستگی کمتر به دستگاه در تعیین گونه نمونه‌ های ناشناخته و همچنین تعیین منشا حیوانی یا انسانی بودن یک نمونه زیستی در حوزه‌های مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است. برای این هدف واکنش LAMP که یک روش کم‌هزینه و بدون وابستگی به دستگاه جهت تکثیر اختصاصی و حساس اسید نوکلییک در یک رنج هم‌دمایی 60 تا 65 درجه بوده بسیار مناسب است.

روش

 در این پژوهش از واکنش LAMP جهت تشخیص منشا حیوانی یا انسانی بودن نمونه‌های خون استفاده شد. ابتدا نمونه‌های انسانی و حیوانی جمع‌آوری و سپس DNA آن‌ها استخراج شد. با استفاده از پرایمرهایی که مختص شش ناحیه ژن سیتوکروم b انسانی بود و بعد از بهینه‌سازی واکنش LAMP، منشا نمونه‌های مورد آزمایش، موردبررسی قرار گرفت. در این تحقیق از 27 نمونه ی خونی (شش سگ، شش گربه، هفت موش و هشت انسان) جهت بررسی واکنش LAMP استفاده شد و واکنش نهایی جهت بررسی 5 نمونه مجهول نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها:

 نتایج واکنش LAMP جهت تشخیص نمونه ‌های حیوانی سگ، گربه و موش از نمونه های انسانی نشان می دهد که این روش به‌طور موفقیت‌آمیزی قادر به تشخیص منشا حیوانی یا انسانی بودن نمونه های موردنظر است. این روش دارای حساسیت بسیار بالایی است، به‌طوری که در رقت پایین DNA الگو (101 تا 105) به‌درستی قادر به تشخیص نمونه های موردنظر است. نتایج حاصل از تشخیص نمونه های مجهول با این روش نیز موفق بوده است، به‌طوری که منشا حیوانی- انسانی هر پنج نمونه توسط این روش به‌درستی تشخیص داده شده است.

نتیجه‌گیری:

 با توجه به اینکه روش LAMP دارای مزایای متعددی همچون حساسیت و ویژگی مناسب، کارایی بالا، عدم نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی گران‌قیمت و سادگی تشخیص است، می‌تواند به‌عنوان یک ابزار تشخیصی ایده آل با دقت و سرعت‌بالا در موارد تشخیصی ازجمله تشخیص منشا حیوانی یا انسانی بودن نمونه های زیستی بکار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!