ارزیابی اثرات اصلی و متقابل ژنوتیپ × محیط و برآورد ضرایب همبستگی ارزش های اصلاحی ژنومی صفات کیفیت نانوایی گندم (T.aestivum L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جهت ارزیابی اثرات اصلی و متقابل ژنوتیپ × محیط و برآورد و مقایسه ضرایب همبستگی ارزش های اصلاحی ژنومی صفات کیفیت نانوایی گندم در یک جمعیت پیشرفته اصلاحی گندم نان، آزمایشی در قالب طرح آلفا لاتیس در سه تکرار با 50 لاین و ارقام شاهد در ایستگاه تحقیقاتی چرداول مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام به مدت دو سال اجرا شد. تجزیه واریانس صفات کیفیت نانوایی گندم به صورت ساده و مرکب انجام و عامل ژنوتیپ، سال و اثر متقابل ژنوتیپ × سال بر میزان پروتیین خام، عدد فالینگ، عدد زلنی و اندازه حجم رسوب SDS معنی دار بود. برای برآورد ارزش های اصلاحی ژنومی از روش ddRAD-Seq و بستر NextSeqTM500Illumina استفاده شد. تعداد کل SNP های صحیح فراخونی شده برای 50 درصد داده گم شده برابر با 3342 عدد، که تعداد 1322 بر ژنوم B، 1253 بر ژنوم A و 767 روی ژنوم D و بیشترین SNP بر روی کروموزوم دو و سه از ژنوم B و کمترین آن روی کروموزوم چهار از ژنوم D شناسایی شد. برآورد ضریب همبستگی ارزش اصلاحی ژنومی در سال اول، دوم و متوسط دو سال برای صفات پروتیین خام، عدد فالینگ و عدد زلنی با روش های آماری رگرسیون LASSO و رگرسیون شبکه الاستیک صورت گرفت و برای اندازه حجم رسوب SDS هیچگونه مدلی برازش نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
387 تا 401
لینک کوتاه:
magiran.com/p2563932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!