تولید رده سلولی لنفوبلاستوئید تولید کننده آنتی بادی از لنفوسیت های B بیماران تالاسمی ایمن شده علیه آنتی ژن KELL با ویروس اپشتاین بار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آلوایمیونیزاسیون به علت مواجهه لنفوسیت‌های B با آنتی‌ژن بیگانه به دنبال تزریق خون ناسازگار ایجاد می‌شود. یکی از راه‌های شناسایی آنتی‌ژن‌های گروه‌های خونی، استفاده از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر، ترانسفورماسیون سلول‌های آلوایمن شده ضد آنتی‌ژن Kell در افراد تالاسمی به کمک ویروس اپشتاین بار و تولید سلول‌های لنفوبلاستوئید تولیدکننده آنتی بادی ضد Kell می‌باشد.

مواد و روش‌ها

در یک مطالعه تجربی، سلول‌های تک هسته‌ای خون محیطی(PBMC) از 10بیمار تالاسمی ایمن شده علیه آنتی‌ژن KELL به روش گرادیان غلظتی فایکول جدا و با سوپ ویروسی اپشتاین بار به دست آمده از محیط کشت خط سلولی B95-8 به مدت 4 ساعت مواجه شد. پس از گذشت یک تا سه هفته، تولید کلون‌های لنفوبلاستوئیدی تولیدکننده آنتی‌بادی و اختصاصیت آنتی‌بادی تولیدی به ترتیب با مشاهده میکروسکوپی، الایزا و روش میکرو هماگلوتیناسیون بررسی شد.

یافته‌ها

نتایج به دست آمده نشان داد که مواجهه سلول‌های PBMC بیماران تالاسمی ایمن شده علیه آنتی‌ژن KELL با سوپ ویروسی EBV سبب ایجاد کلون‌های لنفوبلاستوئیدی می‌گردد. بررسی سوپ سلولی کلون‌های تولیدی نشان داد که آنتی بادی تولیدی توسط این سلول‌ها قادر به شناسایی گلبول‌های قرمز حاوی آنتی‌ژن KELL و آگلوتیناسیون آن‌ها با آزمایش میکروهماگلوتیناسیون می‌باشد.

نتیجه گیری

براساس یافته‌های به دست آمده ترانسفورماسیون PBMC بیماران تالاسمی ایمن شده علیه آنتی‌ژن KELL باعث ایجاد سلول‌های لنفوبلاستوئیدی تولیدکننده آنتی‌بادی ضد این آنتی‌ژن می‌گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!