دستاوردهای پزشکی قانونی مدرن در راستای کشف جرائم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 با توجه به تحول در ماهیت جرایم، کشف آن نیز مستلزم کاربرد و استفاده از روش ها و فناوری های علمی و نوین می باشد. دانشمندان پزشکی قانونی برای کمک به سیستم عدالت کیفری در اقدامات خود برای نتایج تجزیه و تحلیل سریع گزارش پزشکی قانونی، سعی کرده اند فناوری های سریع را در پروتکل هایی ادغام کنند که تجزیه و تحلیل گزارش پزشکی قانونی را سرعت می بخشد. بر این اساس در این پژوهش به بررسی نقش فناوری در فرآیندهای کشف جرم توسط پزشکی قانونی می پردازیم.

روش

این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها و نتایج

 روش های بهینه سازی سرعت در آزمایشگاه پزشکی قانونی مزیت عملکرد در محیط آزمایشگاهی با کیفیت بالا را ارایه می دهند که خطر آلودگی و سایر خطاهای آزمایشی را به حداقل می رساند. علی رغم چالش های تکنولوژیکی که هنوز وجود دارد، مواردی مانند ذخیره ردپای دی ان ای، امکان انجام تجزیه و تحلیل ثانویه، حفاظت از داده ها، حفظ حریم خصوصی و یک چارچوب قانونی روشن نیز باید همواره مورد توجه قرار گیرد. واقعیت آن است که فقدان داده های علمی و درک عوامل انسانی و رویه های موثر در صحنه جرم هنوز وجود دارد و این امر نیازمند بازنگری در فرآیندهای پزشکی قانونی است. پزشکی قانونی مدرن از طرق مختلف توانسته در کشف جرم تحول ایجاد کند. این موارد شامل استفاده از سی تی اسکن و ام آر آی در کشف جرم، کشف جرم از طریق پروتیین استخوان، شیوه های نوین در کشف جرم از طریق اثر انگشت، بهره گیری از پروتیومیکس می باشد. همچنین تحقیقات پزشکی قانونی مدرن از ابزارهای جدید و فناوری های پیشرفته برای حل پرونده های جنایی و مدنی استفاده می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!