وقوع نماتود استرونژیلیدی، کالیسفالوس ویپره ویپره (نمانودا: دیافنوسفالیده) در مارهای افعی، ماکروویپرا لبتینا (خزندگان: ویپریده)، جنوب غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گونه های کالیسفالوس از خانواده انکیلوستوماتیده از نماتودهای انگل روده ای رایج در خزندگان است. افعی، یک مار سمی که در مناطق وسیعی از ایران یافت می شود. در فاصله خرداد تا شهریور 1396، دو مار افعی مرده به آزمایشگاه انگل شناسی ارجاع و از نظر وجود انگل های روده ای مورد بررسی قرار گرفتند. چندین کرم گرد کشیده سفید جمع آوری و برای شناسایی زیر میکروسکوپ نوری و الکترونی روبشی (SEM) بر اساس ویژگی های مورفولوژیکی و مولکولی بررسی شدند. در مطالعه مولکولی، بخش هایی از کرم های شناسایی شده استخراج و ITS DNA ریبوزومی هسته ای (rDNA) با روش PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) تکثیر شد. پنج کرم گرد در یک مار و سه کرم با خصوصیات مورفولوژیکی مشابه در مار دیگر یافت شد. همه کرم های قلابدار ماده جمع آوری شده از نظر طبقه بندی به عنوان Kalicephalus viperae viperae شناسایی شدند. یافته های SEM نشان داد سر این نماتودها کوچک و دارای سه پاپیلای پشتی، شکمی و میانی است که روی پاپیلای میانی K. viperae زایده نوک تیزی وجود دارد. همچنین کپسول دهانی دوکفه ای و شامل دو دریچه جانبی متشکل از چند قطعه کیتینویید بود. دم کرم ماده باریک، بلند با انتهای صاف و یک زایده ای در انتهای آن مشاهده گردید. در بررسی مولکولی، ITS rDNA تکثیر شده در حدود 850 جفت باز به عنوان K. viperae شناسایی شد. تجزیه و تحلیل فیلوژنی ژن rDNA ژن ITS از توالی K. viperae نشان داد که گونه جدا شده شباهت زیادی به گونه Ancylostoma از سراسر جهان و نزدیک به A. braziliense با 88٪ اختلاف در درخت فیلوژنتیک دارد. در این مطالعه مشخصات مورفولوژیکی و بخش بزرگی از توالی نوکلیوتیدی rDNA K. viperea viperea در مار افعی برای اولین بار در جهان و در ایران گزارش شده است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
611 تا 618
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!