انواع روش های ارزیابی الکترونیکی: یک مرور هدفمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به توسعه ارزیابی الکترونیکی لازم است برنامه ریزی برای اجرای آن درسیستم آموزشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در مطالعه حاضر مروری بر انواع روش های ارزیابی الکترونیکی شامل آزمون های ساختارمند، غیر ساختارمند و استدلالی ارایه شده است.

روش کار

مطالعه حاضر مروری از نوع بررسی هدفمند  با هدف معرفی و توصیف ابعاد و ویژگی های پدیده مورد بررسی در سیستم های آموزشی انجام شده است. این نوع مطالعات مروری، با هدف بررسی و تبیین ویژگی های یک مفهوم و توضیح آن انجام می شود. مطالعه حاضر از طریق جستجوی کلید واژه های  Virtual education Distance education, electronic test, , assessment, e-learning, e-assessment و Formative assessment معادل فارسی آن آموزش از راه دور، آموزش مجازی، آزمون الکترونیکی، ارزیابی الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی، ارزیابی تکوینی درپایگاه های داده MagIran, ISC , SID ,Scopus, Science Direct, PubMed انجام شده است. جستجو به زبان فارسی و انگلیسی درسال های 2000- سپتامبر 2021 انجام شده است. در بررسی انجام شده در مرحله اول 105 مطالعه استخراج شد. معیار ورود مطالعاتی بودند که در رابطه با عناصر، مولفه ها و روش های ارزیابی در آموزش مجازی انجام شده است که به زبان انگلیسی یا فارسی منتشر شده بودند. عناوین مستخرج بررسی و 52 مستند شامل مقاله، گزارش و راهنما جهت بررسی چکیده در مرحله بعد وارد شد. در نهایت براساس معیار ورود 28 مقاله جهت بررسی کامل متن مورد بررسی قرار گرفت و در مطالعه حاضر استفاده شد.

نتایج

انواع آزمون های ساختارمند و غیرساختارمند در فرایند ارزیابی فراگیر درسیستم های آموزش علوم پزشکی کاربرد دارد. مهمترین آزمون های ساختارمند شامل آزمون های چند گزینه ای، سوالات جای گذاری، انتخاب نقاط مهم تصویر، سوالات صحیح/غلط و شبیه سازی فرایندها هستند که به صورت الکترونیکی طراحی و اجرا می شوند. سوالات تشریحی، سوالات کوتاه پاسخ و سوالات پرکردنی، سوالات مبتنی بر سناریو، آزمون های شفاهی و سوالات مبتنی بر بازاندیشی و بارگذاری فایل در طبقه روش های ارزیابی غیرساختارمند دسته بندی می شوند. همچنین به منظور ارزیابی سطوح بالای شناختی فراگیران و استفاده از رویکرد "ارزیابی برای یادگیری" می توان ازآزمون های مبتنی بر پروژه استفاده کرد. اجرای آزمون های استدلالی به صورت الکترونیکی می تواند برای سنجش مهارت های تصمیم گیری واستدلالی استفاده شود.

نتیجه گیری

آزمون های الکترونیکی بستر مناسبی را برای سنجش سطوح مختلف شناختی فراهم می کند که اهمیت زیادی در آموزش علوم پزشکی دارد. نکته خیلی مهم انتخاب متناسب آزمون با اهداف آموزشی است که می تواند در بهبود اثر بخشی ارزیابی موثر باشد. لذا استفاده از روش های متنوع و متناسب با اهداف آموزشی توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!