بررسی تاثیر فناوری محوری بر مدیریت منابع انسانی در صنایع اوراق فشرده چوبی استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کارکردهای مدیریت منابع انسانی، شامل تمام وظایفی است که مدیریت منابع انسانی برای اداره نیروی انسانی سازمان خود اعمال می کند. این کارکردها ممکن است در یک یا همه حوزه های منابع انسانی مطرح شود. با توجه به تکامل تدریجی و گسترش نقش مدیریت منابع انسانی در طول زمان، صاحب نظران و متخصصان کارکردهای متعددی را برای آن برشمرده اند. صنایع اوراق فشرده چوبی در ایران، به علت وابستگی زیاد به واردات مواد اولیه و کالای نیم ساخته، قابلیت رقابت کمتری با فراورده های خارجی دارند. لذا توجه به عوامل تولید و بالابردن بهره وری خصوصا از طریق مدیریت منابع انسانی می تواند به توسعه و بهبود وضعیت کمک کند. فناوری محوری یکی از ویژگی های موثر بر مدیریت منابع انسانی در این صنعت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود مدیریت منابع انسانی با تاکید بر فناوری محوری و شناسایی عوامل موثر بر آن در صنایع اوراق فشرده چوبی استان گلستان می باشد.

مواد و روش ها

روش این پژوهش، توصیفی پیمایشی می باشد و جامعه آماری مورد مطالعه مدیران و سرپرستان شاغل در صنایع اوراق فشرده چوبی استان گلستان به تعداد 37 نفر بوده که تمام شماری گردیده است. برای جمع آوری داده های تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده گردید که پرسشنامه مدیریت منابع انسانی شامل هفت بعد کارمندیابی، انتخاب، آموزش، پرداخت، پاداش، ارزیابی عملکرد و روابط کار و 73 سوال بوده و پرسشنامه فناوری محوری نیز شامل دو بعد تنوع پذیری وظیفه و تحلیل پذیری وظیفه و 17 سیوال در مقیاس پنج قسمتی لیکرت می باشد. جهت تایید پایایی و روایی ابزار جمع آوری داده ها از آلفای کرونباخ و از نظر خبرگان و متخصصین امر مدیریت استفاده گردیده است.

یافته ها

نتایج نشان داد که فناوری محوری بر تمامی اجزای نظام مدیریت منابع انسانی در صنایع اوراق فشرده چوبی تاثیر دارد و رابطه معنی دار و مثبتی بین مدیریت منابع انسانی و فناوری محوری در کارخانه های اوراق فشرده چوبی استان گلستان (در سطح 95%) وجود دارد که ضریب همبستگی آن برابر با 346/0 می باشد. بررسی توصیفی نمرات فناوری محوری نشان داد که میانگین نمره تنوع پذیری وظیفه 27/3 و میانگین نمره تحلیل پذیری وظیفه 53/3 است.

نتیجه گیری

فناوری محوری در ارتقای مدیریت منابع انسانی موثر است که اثر بعد تنوع پذیری وظیفه در فناوری محوری در ابعاد کارمندیابی، انتخاب، آموزش و پرداخت مدیریت منابع انسانی بیش تر است و اثر بعد تحلیل پذیری وظیفه در فناوری محوری بیش تر در ارزشیابی عملکرد و روابط کار مدیریت منابع انسانی مشاهده می شود. بر اساس گونه شناسی چارلز پرو، نوع فناوری محوری در کارخانه های اوراق فشرده چوبی استان گلستان، فناوری مهندسی تعیین گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!