تولید و ارزیابی آیروژل نانوکامپوزیتی بر پایه نانوفیبریل های سلولزی و پروتئینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

زیست نانوکامپوزیتها گروهی از نانوکامپوزیتهای پلیمری هستند که از ترکیب پلیمرهای زیست تخریب پذیر و جامدات غیرآلی تشکیل شده اند و حداقل یکی از ابعادشان در حد نانومتر است. آیروژل ها، موادی با ساختار شبکه ای سه بعدی حاوی حفره های به هم پیوسته و متشکل از ترکیب مواد مختلف هستند. این مواد به دلیل ویژگی های بسیار جالب توجهی نظیر سطح مخصوص، منافذ زیاد، و چگالی بسیار کم خواص جالب توجه و مصارف پرکاربردی در علوم مختلف دارند. در این پژوهش، آیروژل های نانوکامپوزیتی زیست سازگار از مواد غیرسمی و تجدیدپذیر که اغلب محصولات جانبی صنایع لبنی و ضایعات کشاورزی هستند تولید شده اند. این آیروژل های زیست نانوکامپوزیتی، حاوی مقادیر فراوان پلی ساکارید و پروتیین بوده و به دلیل ماهیت غیرسمی، تجدیدپذیری و زیست تخریب پذیری، کاربردهای گسترده ای در مصارف مختلف دارند.

مواد و روش ها

در این مطالعه چند نوع آیروژل نانوکامپوزیتی متشکل از ترکیب نانوفیبریل های سلولزی، کیتوسان و نانوفیبریل پروتیینی با استفاده از خشک کن انجمادی تهیه شده و سپس با استفاده از روش های آنالیزی متعدد محتویات این آیروژل ها مورد بررسی و تایید قرار گرفت. در نهایت کارایی این آیروژل ها در حذف رنگزای آزو از آب، بر روی یک مدل رنگزای آنیونیکی ارزیابی گردید.

یافته ها

آیروژل های سه جزیی فوق سبک (mg cm-3 15) و بسیار متخلخل (91/98 درصد)، با موفقیت تولید شدند. در این آیروژل ها از نانوالیاف سلولزی به عنوان تقویت کننده و کیتوسان و نانوفیبریل های پروتیینی به عنوان بهبوددهنده استفاده گردید. نتایج آزمون نشر تیوفلاوین-تی بر روی آیروژل های نانوکامپوزیتی با نسبت های ترکیب مختلف، وجود فیبریل های پروتیینی را تایید می نماید. به طورکلی در آیروژل های دوجزیی نانوالیاف سلولزی/پروتیین، با کاهش جزء سلولز و افزایش جزء پروتیین تا 90 درصد استحکام در حالت تر کاهش می یابد. درحالی که آیروژل های سه جزیی (حتی در حالتی که جزء پروتیین بیشترین مقدار را نسبت به کیتوسان داشت)، علاوه بر بهره وری از ثبات ابعادی و پایداری بسیار خوب در آب، در حذف رنگزای آنیونیکی نیز عملکرد بسیار موثری نشان دادند.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان می دهد افزودن مواد پرکننده طبیعی نظیر نانوالیاف سلولزی، تاثیر بسزایی در تقویت خواص مکانیکی آیروژل کیتوسان و نانوفیبریل پروتیینی دارد. ساختار بسیار متخلخل آیروژل سه جزیی متشکل از مقادیر بهینه نانوفیبریل های سلولزی، کیتوسان و نانوفیبریل های پروتیینی است که پس از فرایند خشک شدن در دستگاه خشک کن انجمادی با برقراری پیوندهای یونی و هیدروژن میان اجزا به خوبی حاصل شده است. با ارزیابی نتایج پایداری و جذب آب آیروژل های کامپوزیتی می توان آیروژل های حاوی 50 درصد سلولز و نسبت های برابر کیتوسان/نانوفیبریل های پروتیینی را به عنوان نمونه های مطلوب برای ادامه مطالعات در نظر گرفت. لازم به ذکر است، کلیه آیروژل های سه جزیی حاوی نانوفیبریل های پروتیینی با گنجایش جذب حداکثر mg g-1 70 و بازدهی100 درصد رنگزای کنگو رد را جذب نمودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!