مقایسه شش هفته تمرینات با وزنه به همراه ترکیب مکمل بتا هیدروکسی-بتا متیل بوتیرات و کراتین و دو هفته بی تمرینی بر ترکیب بدن و فاکتورهای عملکرد عضلانی در مردان ورزشکار پاورلیفتینگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این پژوهش مقایسه شش هفته تمرینات با وزنه به همراه ترکیب مکمل HMB و کراتین و دو هفته بی تمرینی بر ترکیب بدن و فاکتورهای عملکرد عضلانی در مردان ورزشکار پاورلیفتینگ بود. 32 نفر از مردان ورزشکار با دامنه سنی 21 تا 30 سال به روش تصادفی ساده به چهار گروه هشت نفره کراتین، HMB، HMB+Cr  و تمرین با وزنه تقسیم شدند. برنامه تمرینی 6 هفته و هفته ای چهار جلسه طراحی گردید. گروه HMB 3 گرم از مکمل را در روزهای تمرینی و 1 گرم را در روزهای بی تمرینی، گروه کراتین در روزهای تمرینی در 3 وعده 5 گرمی و 5گرم را در روزهای بی تمرینی، گروه HMB + Cr  مکمل HMB را  بصورت 3 گرم در روز و  کراتین را همانند گروه کراتین مصرف می کردند. در دو هفته بی تمرینی نیز، گروه HMB روزانه 1 گرم از مکمل ، گروه کراتین 5 گرم از مکمل و گروه HMB + Cr، روزانه 1 گرم از مکمل HMB و 5 گرم از مکمل کراتین را مصرف می کردند. جهت بررسی فرضیه ها از تحلیل واریانس دو طرفه با اندازه گیری مکرراستفاده گردید. مقایسه بین گروه ها نشان داد که  بین چهار گروه تمرین با وزنه، مصرف مکمل کراتین، مصرف مکمل HMB و مصرف مکمل HMB+Cr در پس آزمون و دو هفته بی تمرینی تفاوت معنی داری در درصد چربی بدن و قدرت عضلانی پایین تنه و استقامت عضلانی بالاتنه مشاهده نشده است. همچنین مقایسه بین گروه ها نشان داد در پس آزمون، بین گروه HMB+Cr و گروه تمرین با وزنه، گروه HMB+Cr وگروه کراتین، گروه HMB+Cr و گروه HMB ، همچنین در دو هفته بی تمرینی نیز بین گروه HMB+Cr و گروه تمرین با وزنه، گروه HMB+Cr و گروه کراتین، گروه HMB+Cr و گروه HMB تفاوت معناداری در قدرت عضلانی بالاتنه وجود دارد. مقایسه بین گروه ها نیز نشان داد در دو هفته بی تمرینی بین گروه تمرین با وزنه و HMB ،گروه تمرین با وزنه و HMB+Cr تفاوت معناداری در استقامت عضلانی پایین تنه وجود دارد. به نظر می رسد شش هفته تمرینات با وزنه به همراه ترکیب مکمل HMB و کراتین و دو هفته بی تمرینی احتمالا می تواند منجر به کاهش درصد چربی بدن و بهبود فاکتورهای عملکرد عضلانی در مردان ورزشکار پاورلیفتینگ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!