تغیرات مرفوفیزیولوژیکی و بیوشیمیایی زوفا (Hyssopus officinalis L.) تیمار شده با اسیدآمینه و کاهنده های تعرق در خاک های خشک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
زوفا با نام علمی (Hyssopus officinalis L.) گیاهی خشبی و چندساله می باشد. تنش خشکی از جمله تنش های غیرزیستی است که اثرات نامطلوبی بر رشد و نمو و سایر فرآیندهای متابولیکی گیاه دارد. در همین راستا استفاده از روش هایی هدفمند جهت مقابله با کم آبی ضرورت داشته، لذا این تحقیق بر پایه بررسی میزان تغییرات ایجاد شده در گیاه زوفا تیمارشده با ترکیبات کاهنده تعرق همچنون کایولین و کیتوزان و همچنین اسید آمینه گلایسین در شرایط تنش خشکی صورت گرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش به صورت کرت های خرد شده فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی، با سه تکرار در سال زراعی 96 - 1395 در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد انجام گردید. فاکتورهای آزمایش شامل تنش خشکی در 3 سطح (25، 50 و 75 درصد تخلیه آب قابل دسترس گیاه از خاک)، محلول پاشی در 4 سطح آب (شاهد)، کایولین (2/5درصد)، کیتوزان (0/4 گرم در لیتر)، اسید آمینه گلایسین (2/5 در هزار) و زمان محلول پاشی (رویشی و گلدهی، گلدهی) بودند.
یافته ها
نتایج نشان داد که، در تیمار شاهد تنش (25 درصد میزان تخلیه آب قابل دسترس)، محلول پاشی گلایسین افزایش 59/30 درصدی و کایولین افزایش 27/21 درصدی قطر تاج پوشش و همچنین محلول پاشی کیتوزان و کایولین در زمان گلدهی به ترتیب کاهش 6/1 درصد و 6/3 درصدی میزان نشت الکترولیت را باعث شد. بیشترین میزان قطر تاج پوشش را، بر همکنش تیمارهای شاهد تنش و محلول پاشی با اسید آمینه گلایسین (619 سانتی متر مربع) و کمترین میزان نشت را برهمکنش تیمارهای شاهد تنش و محلول پاشی کیتوزان و نیز کایولین در زمان گلدهی دارا بودند. افزایش تنش خشکی تا سطح 50 درصد میزان تخلیه آب قابل دسترس، افزایش 4/79 درصدی کلروفیل a و کلروفیل کل را در بر داشت و بیشترین میزان کلروفیل a و کلروفیل کل به ترتیب (153 و 216 میلی گرم در گرم وزن تر) در محلول پاشی شاهد، در زمان رویشی و گلدهی مشاهده شد. با افزایش میزان تخلیه آب قابل دسترس گیاه تا سطح 75 درصد، روند کاهشی در میزان پارامترهای سطح برگ (91 درصد) و وزن خشک (51/95 درصد)، کلروفیل a (34/64 درصد)، کلروفیل b (43/86 درصد) و کلروفیل کل (32/87 درصد) و نیز روند افزایشی در میزان فعالیت سوپراکسید دیسموتاز (25/92) مشاهده شد. بیشترین میزان سطح برگ در بر همکنش تیمار شاهد تنش و محلول پاشی شاهد (4947 سانتی متر مربع) در زمان گلدهی، عملکرد وزن خشک (140/5 گرم در متر مربع)، کلروفیل b (69/3 میلی گرم در گرم وزن تر برگ) در برهمکنش تیمارهای شاهد تنش و محلول پاشی شاهد و فعالیت سوپراکسید دیسموتاز (در برهمکنش تیمارهای تنش شدید و محلول پاشی کایولین (0/43واحد بر میلی گرم پروتیین در دقیقه) در زمان رویشی و گلدهی بدست آمد. همچنین محلول پاشی شاهد، کایولین و کیتوزان در زمان رویشی و گلدهی در مقایسه با سایر تیمارهای آزمایشی بیشترین تاثیر را بر روی میزان کلروفیل b تاج پوشش و وزن خشک داشتند.
نتیجه گیری
تنش خشکی سبب کاهش میزان پارامترهای مرفولوژیکی شد. اما تاثیرات منفی کمتری بر پارامترهای فیزیولوژیکی داشت، بطوریکه پارامترهای مذکور تا سطح تنش متوسط روند افزایشی را دارا بودند و با افزایش خشکی تا سطح شدید روند کاهشی مشاهده شد. همچنین کمبود آب تا سطح تنش شدید افزایش پارامترهای بیوشیمیایی را نیز باعث شد. محلول پاشی با گلایسین و کیتوزان در زمان رویشی و گلدهی در بالا بردن پارامترهای مرفولوژیکی وابسته به رشد موثر بودند و محلول پاشی با کیتوزان و کایولین در زمان گلدهی و همچنین محلول پاشی با کایولین در زمان رویشی و گلدهی در افزایش پارامترهای بیوشیمیایی مرتبط با میزان فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه نقش مفیدی ایفا کردند. با توجه به تغییرات صورت گرفته در گیاه زوفا، از این رو می توان کاربرد چنین موادی را در جهت کاهش اثرات سوء تنش در سایر گیاهان دارویی نیز توصیه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2569511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!