واکنش فیزیولوژیک و زراعی ارقام سورگوم دانه ای به تنش خشکی و قارچ مایکوریزا در کشت تابستانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سورگوم پنجمین غله مهم در جهان بوده و جزء غذای اصلی بیش از 500 میلیون نفر در بیش از 30 کشور محسوب می شود. این گیاه به عنوان جایگزین خوبی برای ذرت در شرایط کمبود آب معرفی شده است؛ زیرا تحمل بالاتری نسبت به خشکی دارد. از طرفی، انتخاب رقم سازگار به منطقه و با تحمل بیشتر به خشکی، به افزایش تولید و کاهش مصرف آب کمک می نماید. همچنین، به کارگیری قارچ های مایکوریزا آربسکولار از طریق توسعه سیستم ریشه ای، بهبود جذب و انتقال عناصر غذایی و تولید متابولیت ها و هورمون های گیاهی نقش مهمی در افزایش تحمل گیاهان به خشکی داشته و بر خصوصیات کمی، کیفی، رشد و عملکرد گیاهان زراعی اثر مثبت دارد. با توجه به کاهش نزولات جوی در ایران و در نتیجه بحران آب در کشور، لزوم مدیریت آب آبیاری به ویژه در بخش کشاورزی که مصرف کننده عمده آب محسوب می شود، اهمیت قابل توجهی دارد. از طرفی با عنایت به اینکه قارچ های مایکوریزا در جذب آب به گیاه زراعی کمک می کنند، آزمایش فوق با هدف بررسی کاربرد مایکوریزا در کاهش اثرات تنش خشکی بر عملکرد و خصوصیات مورفوفیزیولوژیک سه رقم سورگوم دانه ای در شرایط آب و هوایی معتدل کوهدشت لرستان انجام شد.

مواد و روش ها

این آزمایش در تابستان سال های 1395 و 1396 در شهرستان کوهدشت لرستان در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی به صورت اسپلیت پلات -فاکتوریل با چهار تکرار اجرا شد. فاکتور اصلی شامل سه رژیم آبیاری پس از 80 (شاهد)، 120 و 160 میلی متر تبخیر تجمعی از تشتک تبخیر کلاس الف و فاکتورهای فرعی شامل کود زیستی مایکوریزا در دو سطح کاربرد و عدم کاربرد کود و سه رقم سورگوم دانه ای شامل کیمیا، پیام و سپیده سطوح فاکتورهای را تشکیل بودند.

یافته ها

نتایج نشان داد خصوصیات مورفوفیزیولوژیک سورگوم همچون شاخص سطح برگ، طول خوشه، تعداد دانه در خوشه، وزن هزار دانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت با افزایش شدت تنش خشکی کاهش معنی دار یافت. بیشترین عملکرد دانه از شرایط نرمال آبیاری حاصل شد و در شرایط تنش خشکی شدید این صفت به طور معنی داری کاهش یافت. مقایسه میانگین اثر ساده عامل ها نشان داد کاربرد مایکوریزا بیشترین عملکرد دانه را تولید نمود و در میان ارقام، رقم سپیده برترین بود و رقم پیام کمترین عملکرد دانه را داشت. روند تغییرات عملکرد دانه و میزان پرولین برگ با افزایش شدت تنش خشکی از یک رابطه خطی معنی دار و به ترتیب منفی و مثبت پیروی نمود.

نتیجه گیری

در مجموع رقم سپیده با کاربرد مایکوریزا در رژیم آبیاری پس 120 میلی متر تبخیر بدون تفاوت معنی دار ضمن تولید بیشترین عملکرد دانه مطلوب موجب صرفه جویی در آب آبیاری گردید که برای منطقه قابل توصیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!