اثرات پری بیوتیکی ریز جلبک اسپیرولینا پلاتنسیس (Spirulina platensis) بر روی زنده مانی باکتری های پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس (Lactobasilus acidophilus) و لاکتوباسیلوس کازیی (Lactobacilus casei) در فرایند کپسوله کردن در آب آلبالو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی اثرات پری بیوتیکی جلبک اسپیرولینا بر روی زنده مانی دو گونه باکتری پرو بیوتیکی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس کازیی در فرایند کپسوله کردن در آب آلبالو انجام شد. به همین منظور استوک دو گونه پروبیوتیک تهیه گردید. فرایندکپسوله کردن با استفاده از روش اسپری درایینگ و تولید کپسول آلژیناتی کراس لینک شده با کلسیم انجام گردید. زنده مانی پرو بیوتیک ها در حالت های کپسوله شده با و بدون اسپیرولینا در نگهداری 28 روزه در دمای 4 درجه سانتیگراد سنجش شدند. همچنین میزان زنده مانی در دماهای 60، 70 و 80 درجه سانتی گراد در زمانهای 0، 1، 5/2، 5 و 10 دقیقه سنجش شد. علاوه بر این شرایط شبیه سازی محیط شیره معده و روده برای دو گونه باکتریایی در حالت های مختلف کپسولاسیون انجام شد. نتایج نشان داد که باکتری های کپسوله شده با اسپیرولینا بیشترین زنده مانی و مقاومت در مقابل دما را داشتند. همچنین بیشترین میزان بازدهی پروبیوتیک های کپسوله شده در حضور اسپیرولینا به میزان 9/81 و 83 درصد برای ل.اسیدوفیلوس و ل.کازیی به ترتیب ارزیابی گردید. علاوه بر این باکتری های پروبیوتیکی کپسوله شده با اسپیرولینا مقاومت بیشتری را نسبت به سایر فرم های باکتریایی در شرایط شیره معده و روده نشان دادند. به طور خلاصه نتایج این تحقیق نشان داد که کپسول حاوی اسپیرولینا و باکتری لاکتوباسیلوس کازیی دارای زنده مانی و مقاومت بالاتر در برابر حرارت نسبت به کپسول حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و اسپیرولینا را نشان داد، همچنین نتایج تست مقاومت باکتریایی در شرایط شبیه سازی شیره معده و روده مشخص گردید که باکتری های کپسوله شده در حضور اسپیرولینا در مقایسه با فرم آزاد مقاومت بیشتری را نشان دادند که نهایتا باعث افزایش کارایی و سلامت بیشتر محصولات غذایی و انسان می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 354
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573470 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!