ارزیابی بیان RNA طویل غیرکدکننده RMST در پی القای تمایز نورونی در سلول های پرتوان کارسینومای جنینی NT2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
نورون زایی فرآیندی محدود است که در یک دوره بعد از تولد و در بزرگسالان نیز در دو منطقه ی زیر بطنی و هیپوکامپ مغز انجام می گیرد، به همین دلیل جایگزین کردن سلول عصبی به جای سلول های تخریب شده برای درمان بیماری های انحطاط عصبی، راه حلی ارزشمند است. اگرچه RNAهای طویل غیرکدکننده در بسیاری از فرآیندهای سلولی درگیر می باشند، نقش آنها در تنظیم روند تمایز نورونی کاملا شناسایی نشده است. بر این اساس این مطالعه به بررسی تغییرات بیانی RNA طویل غیرکدکننده ی RMST، در طی روند تمایز عصبی در سلول های پرتوان کارسینومای جنینی می پردازد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ابتدا سلول های NT2 همراه با رتینوییک اسید و کوکتیل تمایزی به سلول های شبه عصبی متمایز شدند و روند تمایز 7 روز ادامه پیدا کرد. سپس برای ارزیابی بیان مارکرهای عصبی و RNA طویل غیر کد کننده ی RMST، از روش Q-RT-PCR استفاده شد.
نتایج
در طی تمایز عصبی سلول های NT2 افزایش معناداری در میزان بیان رونوشت ژن های مارکر عصبی NSE و MAP2 مشاهده شد (***P < 0.0001). نتایج همچنین حاکی از افزایش بیان RNA طویل غیرکدکننده RMST در روز هفتم تمایز عصبی نسبت به گروه کنترل بود (***P < 0.001).
نتیجه گیری
تغییرات بیانی که در سطوح این lncRNA رخ داده است، پیشنهاد دهنده ی نقش بالقوه آن در طی روند نورون زایی و تمایز عصبی می باشد. بنابراین از آن جا که lncRNAها فعالیت تنظیمی رخدادهای سلولی را بر عهده دارند، شناسایی تغییرات بیانی RNA طویل غیر کد کننده ی RMST در طی روند تمایز عصبی می تواند گویای مسیر تنظیمی ویژه ای برای نورون زایی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
626 تا 639
لینک کوتاه:
magiran.com/p2574526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!