بررسی میزان شیوع چاقی، چاقی شکمی و رابطه آن با الگوی مصرف غذایی در نوجوانان پسر دبیرستانی شهر تبریز

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به گزارش های مبنی بر شیوع بالای بیماری های قلبی - عروقی و عوامل خطرساز آن، چاقی و چاقی شکمی در جامعه شهری ایران، این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع چاقی و چاقی شکمی و ارتباط آن با الگوی مصرف غذایی در پسران نوجوان تبریزی صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه 341 نفر نوجوان 16-14 ساله به روش نمونه گیری خوشه ایو به صورت تصادفی از دبیرستانهای پسرانه تبریز انتخاب شدند. اندازه گیری های تن سنجی شامل وزن، قد، دور کمر، دور باسن انجام شد. نمایه توده بدن بر اساس صدکهای پیشنهادی معیار ≥85 NHANES I و صدک 15> به ترتیب به عنوان افزایش وزن / چاقی و کم وزنی در نظر گرفته شد. نسبت دور کمر به دور باسن(WHR) بالاتر از صدک 85 به عنوان چاقی شکمی تلقی گردید. اطلاعات مربوط به الگوی مصرف غذایی با تکمیل2 یادآمد 24ساعت و بسامد غذایی بصورت مصاحبه حضوری جمع آوری گردید. کم گزارش دهی انرژی دریافتی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین وزن نمونه ها بالاتر از صدک پنجاهمNCHS، ولی میانگین قد نمونه ها منطبق بر صدک پنجاهم NCHS، بود. میانگین وزن، قد، دور کمر، دور باسن نمونه ها با افزایش سن بالا رفت. بر اساس معیار%12 NHANES I نمونه ها کم وزن و 20% آنان دارای اضافه وزن/چاق بودند و 16% چاقی شکمی ارزیابی شدند. بسامد مصرف تنقلات و میوه ها در هفته در نمونه های اضافه وزن/چاق به ترتیب بیشتر و کمتر از سایر گروه های غذایی بود. میانگین دریافت انرژی (738±3154 در برابر 2072±482 کیلوکالری در روز)، انرژی حاصل از چربی (7±31 در برابر 3±17 درصد) و چربی اشباع شده (4±14 در برابر1±7 گرم در روز) در گروه اضافه وزن/چاق به طرز معنی داری بیشتر از گروه کم وزن (p<0.05) بود. پسران دارای اضافه وزن/چاق وعده صبحانه را نیز به میزان بیشتری حذف کرده بودند BMI. (p<0.05) با انرژی (p<0.05 و r=0.2) و چربی (p=0.01 و r=0.25) دریافتی همبستگی مثبت و با فیبر دریافتی (p<0.05 و r=-0.02) همبستگی منفی نشان داد. از میان مواد مغذی تنها کربوهیدرات با WHR رابطه مثبت معنی دار داشت (p=0.04 و r=0.2) با افزایش BMI میزان کم گزارش دهی در افراد چاق بالاتر رفت.
نتیجه گیری
شیوع نسبتا بالای اضافه وزن/چاقی در نمونه های مورد بررسی و دریافت بیشتر انرژی، چربی و تنقلات در نوجوانان دارای اضافه وزن/چاق لزوم آموزش این گروه سنی را در مورد عوارض چاقی و راه های پیشگیری و درمان آن گوشزد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
255
لینک کوتاه:
magiran.com/p257466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!