موتاسیون های HFE در بیماران ایرانی مبتلا به هپاتیت ب

چکیده:
سابقه و هدف
تمرکز اصلی تحقیقات اخیر بر پیدا کردن ارتباط بین موتاسیون هایHFE و هپاتیت C بخصوص در بیماران مبتلا به اضافه بار آهن بوده است. ما در مطالعه خود فراوانی این موتاسیون ها و سطح فریتین را در گروهی از بیماران مبتلا به هپاتیت ب با درجات مختلف این بیماری و افراد سالم بررسی کردیم.
مواد و روش ها
در این مطالعه 75 بیمار دارای آنتی ژن سطحی هپاتیتB (HBsAg-positive)شامل 18 ناقل و 57 مورد مزمن بیماری و نیز 194 فرد سالم شرکت داشتند. موتاسیون های C282Y وH63D در تمام افراد، بوسیله هضم آنزیمی محصولات PCR با کمک آنزیمهای محدود کننده اندونوکلئاز RsaI وKsp22I، بررسی شدند.
یافته ها
15 مورد بیمار (13%) و 31 فرد کنترل (16%) برای موتاسیون H63D هتروزیگوت بودند و هیچ تفاوت معنادرای بین آنها وجود نداشت(NS). در مورد موتاسیون C282Y، سه بیمار (4%) هتروزیگوت بودند اما در گروه کنترل موتاسیونی پیدا نشد(p<0.021) فراوانی هتروزیگوت بودن برای C282Y در گروه بیماران مزمن 5.2 % بود، در حالیکه چنین موردی در گروه ناقلین وجود نداشت. در ضمن تفاوت در مورد این این موتاسیون در گروه بیمار و کنترل معنادار بود.(P<0.005) از طرفی هیچ تفاوت معناداری بین گروه ناقلین و بیماران مزمن از نظر فراوانی موتاسین های HFE وجود نداشت (NS). بین میانگین سطح فریتین در افراد دارای موتاسیون و بیماران بدون آن نیز تفاوت معناداری از نظر آماری، ملاحظه نشد.(NS)
نتیجه گیری
این اطلاعات نشان میدهند که فراوانی موتاسیون C282Y به طور قابل ملاحظه ای در بیماران دارای مارکرهای سرمی هپاتیت (seropositive) B، بالاتر از افراد سالم می باشد. افراد هتروزیگوت از نظر موتاسیون C282Y که در معرض ویروس هپاتیت B قرار گرفته اند ممکن است در معرض ریسک بیشتری برای پایداری ویروس و یا حتی ازمان بیماری باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
297
لینک کوتاه:
magiran.com/p257481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!