شاخص های باروری در ماستیت گرانولوماتوز ایدیوپاتیک؛ یک مطالعه مورد شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ماستیت گرانولوماتوز ایدیوپاتیک، یک بیماری نادر مزمن التهابی پستان با علت ناشناخته است. با توجه به ظهور اکثر موارد بیماری در سنین باروری و در زنان با سابقه بارداری و شیردهی، مطالعه حاضر با هدف بررسی شاخص های باروری در این بیماری انجام شد.

روش کار

این مطالعه گذشته نگر در سال های 98-1397 بر روی 240 مراجعه کننده شامل 80 بیمار مبتلا به ماستیت گرانولوماتوز ایدیوپاتیک و 160 فرد سالم، در کلینیک پستان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. داده های مربوط به متغیرهای سن، شاخص توده بدنی، تعداد بارداری، مدت زمان دوره شیردهی، سن اولین بارداری، سن اولین دوره قاعدگی و سابقه مصرف قرص های ضدبارداری با مراجعه به پرونده بیماران به منظور تعیین تاثیر هر یک از این متغیرهای در ایجاد بیماری جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 25) و آزمون های تی مستقل و فیشر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

بین متغیرهای شاخص توده بدنی، تعداد دفعات بارداری و مدت زمان شیردهی در دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0>p)؛ درحالی که بین متغیرهای سن، سن اولین بارداری، سن اولین دوره قاعدگی و سابقه مصرف OCP در دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0<p).

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد که بیماران مبتلا به IGM دارای شاخص توده بدنی بیشتر، تعداد بارداری بیشتر و مدت زمان شیردهی طولانی تری نسبت به افراد غیرمبتلا بودند؛ سن، سن اولین بارداری، سن اولین قاعدگی و سابقه مصرف OCP ارتباط معنی داری با ابتلاء به IGM نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!