بهبود پاسخ ساختمان نامتقارن کوتاه مرتبه با سیستم قاب فولادی مهاربندی مرکزگرای گهواره ای از طریق توزیع مناسب مقاومت در پلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیستم قاب فولادی مهاربندی شده مرکزگرا با حرکت گهواره ای کنترل شده در مقایسه با سیستم های مرسوم قادر به کاهش خرابی در برابر زلزله می باشد. همچنین رفتار مرکزگرایی شان باعث کاهش تغییر شکل ماندگار در سازه و سهولت تعمیر سازه پس از زلزله می باشد. این مزایا باعث می شود این سیستم جایگزین مناسب سیستم های مقاوم لرزه ای متداول ازجمله قاب خمشی و دیوار برشی گردد. سازه های نامتقارن در برابر زلزله آسیب پذیرتر می باشند، لذا لازم است ملاحظات ویژه ای برای این نوع سیستم ها در نظر گرفته شود. توزیع مناسب سختی و مقاومت در پلان سازه های نامتقارن جرمی با سیستم مرکزگرا می تواند باعث بهبود پاسخ سیستم های نامتقارن باشد.در این مقاله ساختمان کوتاه مرتبه نامتقارن جرمی یک جهته با استفاده از نرم افزار اپنسیس مدل سازی و تحت زمین لرزه های دوجهته تحلیل گردیده است. موقعیت نسبی مراکز مقاومت و جرم از پارامتر های تاثیر گذار بر پاسخ لرزه ای ساختمان می باشد. نتایج نشان می دهند توزیع مناسب مقاومت سیستم قاب فولادی مرکزگرا با حرکت گهواره ای و موقعیت مناسب مراکز جرم و مقاومت می تواند باعث کاهش پاسخ پیچشی ساختمان نامتقارن گردد. درنهایت با آرایش مناسب مراکز پاسخ بیشینه جابجایی نسبی ساختمان نامتقارن حدود 14٪ کاهش می یابد و یا به بیانی دیگر پاسخ بیشینه جابجایی نسبی ساختمان نامتقارن با سیستمSC-CR SBF به ساختمان متقارن مشابه به حد مطلوبی نزدیک می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!