ارزیابی اثربخشی ترکیب آنتی بیوتیک مروپنم و عصاره اتانولی گیاه وکسینیوم آرکتواستافیلوس برروی سویه ی استاندارد اسینتوباکتربومانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
اسینتوباکتر بومانی یک پاتوژن فرصت طلب گرم منفی و یکی از مهم ترین پاتوژن های بیمارستانی می باشد. مقاومت آنتی بیوتیکی به اسینتوباکتربومانی کمک می کند تا در محیط های تحت استرس آنتی بیوتیک زنده بماند و درمان را پیچیده کند. از طرفی استفاده ی بیش ازحد آنتی بیوتیک ها باعث تاثیرات مخرب براعضای بدن دارند. گیاه وکسینیوم آرکتوستافیلوس به دلیل دارابودن پلی فنول فراوان من جمله فلاونویید خاصیت آنتی باکتریال چشمگیری که دارد در درمان بیماری های عقونی استقاده می شود.این تحقیق اولین بار با هدف تعیین اثر ضد باکتریایی داروی مروپنم و عصاره اتانولی گیاه وکسینیوم آرکتوستافیلوس بصورت ترکیبی و جداگانه برروی سویه ی استاندارد اسینتوباکتربومانی درشرایط آزمایشگاهی انجام شد.
مواد و روش ها
ابتدا اثرات ضدمیکروبی مروپنم و عصاره به تنهایی بر روی سویه اسینتوباکتربومانی (ATCC19606) به روش میکرودایلوشن تعیین گردیدند. سپس غلظت بازدارندگی برای ترکیب آنتی بیوتیک و عصاره با روش چکربورد محاسبه و شاخص غلظت مهاری نسبی بدست آمد.
نتایج
غلظت بازدارندگی رشد این عصاره به همراه آنتی یوتیک به صورت چشم گیری کاهش پیداکرد که در ترکیب عصاره و مروپنم به ترتیب برابر با 0156/0 میکروگرم بر میلی لیتر غلظت مروپنم 390/0 میکروگرم بر میلی لیتر غلطت عصاره اتانلی وکسینیوم آرکتوستافیلوس بدست آمد. برای مقایسه آماری متغیرهای طبقه بندی ازآزمون فاکتوریل استفاده شد که نشان داد، ارتباط معناداری بین افزایش غلظت عصاره و همچنین ترکیب با آنتی بیوتیک وجود دارد.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، عصاره ی اتانولی گیاه وکسینیوم آرکتوستافیلوس بر روی اسینتوباکتربومانی همراه با مروپنم اثر سینرژیسم دارند. بدلیل اثر ضدمیکروبی بالا و مقرون به صرفه شان، می توان از عصاره همراه با آنتی بیوتیک ها استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!