پیش بینی مکانی زمانی مناطق پرخطر بیماری کرونا با استفاده از روشهای رگرسیون وزندار جغرافیایی و شبکه عصبی پرسپترون چندلایه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مسری ترین بیماری های سال های اخیر کووید 19 (کرونا) است که از اواخر سال 2019 میلادی از شهر ووهان- چین به سراسر جهان شیوع پیدا کرد و جهان را با بحران های بسیار مواجه و تاثیر عمیقی در دنیا و زندگی روزمره انسان ها گذاشت. در بیشتر افراد آلوده به این بیماری باعث بروز علایم تنفسی شده که شدت آن بستگی به سیستم ایمنی بدن فرد دارد. اهداف اصلی این تحقیق، کشف خوشه ها و پیش بینی مناطق پرخطر بیماری کرونا، مقایسه کارایی دو روش پیشنهادی و تعیین پارامترهای موثر به تفکیک شهرستان می باشد. در این تحقیق به منظور بررسی الگوی توزیع نرخ بروز بیماری و خوشه ها به ترتیب از شاخص موران و شاخص تحلیل نقطه داغ و به منظور تعیین پارامترهای موثر بیماری از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در این تحقیق داده های آماری بیماری کرونای استان آذربایجان شرقی در سطح شهرستان به همراه داده های محیطی و توپوگرافی، سلامت و بهداشت، اقتصادی و تسهیلات شهری در محدوده زمانی 3 اسفند 1398 تا 30 آبان 1399، بصورت هفتگی جمع آوری گردید. مطابق نتایج بدست آمده روند بروز بیماری کرونا طی این بازه زمانی دو پیک را پشت سر گذاشته و براساس نقشه های بدست آمده از دو مدل در برخی هفته ها مدل GWR و در برخی مدل MLP مدل برتری بود. همچنین برای مدل GWR مقدار شاخص خوبی برازش 8985/0 و خطای جذر میانگین مربعات نرمال شده 0822/0 و برای مدل MLP نیز بترتیب برابر با 8226/0 و 1340/0 بدست آمد که نشان می دهد روش GWR مناسبتر است. آنالیز تحلیل حساسیت پارامترهای مختلف نشان داد که پارامتر های نرخ بروز کرونای هفته ماقبل و سرعت باد مهمتر از سایر پارامترهای مدسازی شده در این مساله می باشد. در این تحقیق پارامترهای موثر به تفکیک هر شهرستان استخراج گردید و یک مدل محلی ارایه شد که در مقایسه با حالت کلی، مدل محلی دقت بهتری نسبت به مدل کلی روش MLP دارا بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!