تعیین عوامل موثر بر بستری مجدد بیماران با تشخیص کووید-19 در بیمارستان شهید مصطفی خمینی شهر ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

سال 2019 یک بیماری جدید به نام کووید-19 در شهر ووهان چین شناسایی شد. هرکسی ممکن است در هر سنی به این بیماری مبتلا و به شدت بیمار یا فوت شود. هدف از این مقاله تعیین عوامل موثر بر بستری شدن مجدد بیماران کرونایی بود.

روش کار

در این مطالعه نمونه ای به حجم 2411 نفر از بیماران کرونایی مراجعه کننده به بیمارستان شهید مصطفی خمینی شهر ایلام در نظر گرفته شد. متغیرهای جنس، سن، فوتی، شاخص توده بدنی، سردرد، استفراغ کردن، داشتن حالت سرما، سرفه کردن، درد عضله، داشتن بیماری زمینه ای، درجه تب، هموگلوبین، پلاکت خون، گلوکز و آنزیم های ALT، AST و LDH برای این مطالعه در نظر گرفته شد. برای پردازش مدل از رگرسیون لجستیک چندگانه در نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه بیشتر بیماران (5/54 درصد) مرد بودند. میانگین سنی در بیماران بستری مجدد، 63 سال بود. 23 درصد از بیماران که بستری مجدد شدند، فوت کردند. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد متغیرهای سن (OR=1.02, P=0.029)، جنس (OR=0.637, P=0.047)، داشتن بیماری زمینه ای (OR=2.36, P=<0.001)، هموگلوبین (OR=0.91, P=0.04)، تعداد پلاکت خون (OR=0.99, P<0.001)، استفراغ کردن یا به نوعی داشتن حالت تهوع (OR=0.48, P=0.03) و درد عضله (OR=0.61, P=0.04) از عوامل موثر شناسایی شدند.

نتیجه گیری

با توجه به بحث بستری مجدد بیماران کووید-19 در بیمارستان، داشتن بیماری همراه و سن بالا شانس بستری شدن مجدد را بالا می برد. در نهایت این پژوهش از لحاظ علمی تایید کرد که افزایش سن در کنار داشتن بیماری زمینه ای در بستری مجدد بیماران مبتلا به کووید-19 موثر است.

پیامدهای عملی

این مقاله در راستای پذیرش کامل درمان بیماران کووید-19 و در نتیجه عدم نیاز به بستری مجدد و جلوگیری از هزینه های اضافی درمان و اتلاف منابع است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2581869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!