برآورد هزینه ی تمام شده تربیت دانشجو در گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نقش اطلاعات صحیح در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه ها، ضرورت طراحی یک سیستم هزینه یابی مناسب را برجسته تر کرده است. هدف پژوهش حاضر برآورد هزینه ی تمام شده ی تربیت دانشجو در گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت می باشد.

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه ی کاربردی-توصیفی از نوع مقطعی است. در این مطالعه، کلیه اطلاعات از طریق مصاحبه با هفت نفر از مسیولان و کارکنان مالی و اداری و همچنین با استفاده از اسناد قابل دسترس در دانشکده جمع آوری شد. برای تحلیل هزینه ها، قسمت های اداری و آموزشی به سه سطح شامل مراکز فعالیت بالاسری، میانی و نهایی طبقه بندی شدند و سپس با استفاده از مبناهای مناسب و با به کارگیری نرم افزار مایکروسافت اکسل 2013 هزینه های مراکز فعالیت بالاسری، میانی و نهایی و در نهایت هزینه تمام شده هر دانشجو محاسبه شد.

یافته ها

در این مطالعه، مجموع هزینه ی تمام شده ی تربیت هر دانشجوی دکتری و ارشد در گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت به ترتیب حدود 1/95 میلیارد ریال و 376 میلیون ریال برآورد شد. به طوری که هزینه ی هر سال تحصیل دانشجوی دکتری و ارشد به ترتیب حدود 433 و 150 میلیون ریال شد. از مجموع هزینه های گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت فقط  22درصد از هزینه ها مربوط به مراکز فعالیت بالاسری و میانی بود و 78% درصد از هزینه ها، اختصاصی گروه علوم مدیریت بود که عمده ی آن هزینه ها (97%) نیز مربوط به پرسنل به ویژه اعضای هیات علمی بود.

نتیجه گیری

هزینه ی تمام شده ی تربیت دانشجو در مقطع دکتری به دلیل ضریب مقطع بالا و در نتیجه افزایش وزن (سهم هزینه) رشته، ارایه کمک هزینه ی تحصیلی از طرف وزارت بهداشت و دوره ی تحصیل طولانی تر، حدود 5 برابر کارشناسی ارشد برآورد شد. وزارت بهداشت و دانشگاه ها می توانند برنامه های پژوهشی هدفمند با کمک اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مخصوصا دانشجویان دکتری برای حل مشکلات و ارتقای سطح سلامت جامعه طراحی و اجرا کنند و بدین ترتیب کارایی و بهره وری منابع را افزایش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
489 تا 503
لینک کوتاه:
magiran.com/p2584887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!